Ülevaade novembris ilmunud muusikaga vähem või rohkem seotud artiklitest. Miks sildistada indiplaadifirmade väljaandeid, kellel on UNESCO’s käpp sees; kuidas isegi staarid ei ela muusikast ära ja on sunnitud tegema juhutöid; miks hiinlased sekkusid USA edetabeliärisse ja kuidas riigiorgan DJ Khaled’i taga kiusab.
RÄIGE SILDISTAMINE
Novembris ületas uudiskünnise algatus, kuidas indiplaadifirmade saadused tuleks internetis eraldi märgistada. Sarnaselt nagu on eraldi märgitud, kui pala sisaldab ebaviisakaid sõnu. Kuna indiplaadifirmade turuosa on 30% ringis, aga striimingus vaid 20% ligi, on tegemist karjuva ülekohtuga, mis nõuab eraldi silti, et tarbijad teaksid paremini valida. Levinud kombe kohaselt peetakse indiplaadifirmadeks neid, mis ei ole Sony Music, Warner Music, Universal Music ega mõni nende tütarlabel.
https://www.hypebot.com/hypebot/2018/11/spotify-apple-music-urged-to-label-indie-music.html
KUSAGIL STRUKTUURIDES ON KALLUTATUD JÕUD
Koertele playliste pakkuva ettevõtte RelaxMyDog andmetel hindavad meie neljajalgsed sõbrad kõige enam reggae-rütme.
https://www.theguardian.com/music/2018/nov/02/pet-sounds-why-your-dog-loves-listening-to-bob-marley
Novembri lõpus võttis UNESCO Jamaica reggae vaimse kultuuripärandi kaitse alla.
https://qz.com/quartzy/1479573/unesco-protects-jamaican-reggae-malaysian-love-ballads-and-more/
UUS KLIKIAJASTU
Ligikaudu samal ajal, kui ansambel Threatin täitis kõiki kargokultuse reegleid kroonuliku täpsusega, aga endale ise ette kujutatud maine kokkuostetud klikkide näol Ühendkuningriigi tuurile kontserdikülastajaid ei meelitanud, jõudis Hiinast väljapool praktiliselt tundmatu artist Kris Wu USA iTunes’i müügitabeli tippu. Kuna selleks nädalaks oli ette nähtud, et tabelit kroonib Ariana Grande värske singel, sündis suur häda, kuidas hiinlast tabelitipust minema saada. Esmalt süüdistati botte, aga tuli välja, et fenomeni taga olid Hiinas elavad fännid ja omanikku oli vahetanud päris raha, mitte botiklikid. Hiinas pidi album mõni päev hiljem ilmuma, aga VPN’i abil said agaramad huvilised sellele USA kaudu varem küüned taha ja üksteist taga utsitades kuulati Kris Wu edetabeli tippu, sest Hiinas on fännitegevus sotsiopoliitilistel põhjustel agaram ja karjastunum kui muidu ollakse harjunud.
https://variety.com/2018/music/news/kris-wus-antares-debut-no-100-billboard-controversy-1203028192/
RIST JA VILETSUS PLASTIKUGA
Ühendriikide plaadikaupmehed on mures, CD-plaate, mida keegi enam ei taha, nõutakse teinekord rohkem kui on kauplustes pakkuda. Kuna muusikatööstuses helgeid aegu ei ole, on ainult hädad, leiti kiirelt ka põhjused:
* USA CD-tootmine on viidud Mehhikosse, seega on tarneajad pikemad;
* artistid annavad välja üllatusalbumeid, neid jõuab veel vähem tarnida;
* mõned plaadid osutuvad ennustatust populaarsemaks;
* midagi ei julgeta suuremas koguses varuda, sest võibolla ikkagi ei osutu populaarseks.
Põhja-Ameerika suurim CD tootja Mehhiko on ka Põhja-Ameerika suurim piraadipesa, kus 97% elanikest on muusikat tarvitanud illegaalselt ja samal ajal on Mexico City Spotify andmetel legaalse striimitarvitamise pealinn, seal on rohkem kasutajaid kui New Yorkis või Londonis.
https://torrentfreak.com/mexico-piracy-is-rampant-but-spotify-uptake-is-huge-181122/
Kaasa arvatud mehhiklaste agara piraatimise ja striimimise tõttu on popstaarid sunnitud vaatama uute sissetulekuallikate poole, sest muusika ei elata ära. Kõige populaarsem näikse olevat kodudekoor. Louise Redknapp kunagisest bändist Eternal on valmis disaininud sohvad, Vanilla Ice on sukeldunud lühtrite ja seinalampide imelisse maailma, Lenny Kravitz on harjutanud kätt kõiksugu vaipade ja diivanipatjade peal, Kylie Minogue on teiste vidinate seas saanud maha ka tekikotiga, Lionel Richie pakub oma tekikottide ja patjadega neile mõlemale konkurentsi.
Huvitav, et sanitaartehnika poole ei ole vaadatud, Indias käib kampaania korras riiklik välipeldikute ehitamine, seal saaks omanimeliste tootesarjadega uusi andunud fänne ja oleks ka tegelikult midagi disaini abil lahendatud.
SUUR KANNATAJA
Pitchfork on avaldanud pika vestluse Lil Peep’i emaga, kes paistab olevat ka oma poja suurim fänn. Emoräppar Lil Peep suri aasta eest ja teda on nimetatud ka Cobaini uueks tulemiseks. Sama leiavad ilmselt paljud ja müüdiloome on täies hoos, sest juba on käsil dokkfilm, mille tegevprodutsendiks on Terrence Malick.
When he started to get into all this music stuff, I’d say to him, “Justin Timberlake, Gus. You are right there with him. You can totally do that, Gussy.” Same vibe, everything. “You’ve got the moves, tall, skinny, I’m telling you. Just wait till they figure out you can dance.”
SEA JA KÄO PROBLEEM
Sam Barsh, kelle palu on esitanud teiste seas ka Kendrick Lamar, Anderson.Paak, Aloe Blacc ja Logic, jagas Facebookis, palju ta autoritasudena teeninud on (nüüdseks on postitus eemaldatud).
Pala "Institutionalized" eest Kendrick Lamar’i albumilt "To Pimp A Butterfly", mida 2017. aasta juunikuu seisuga on Ühendriikides müüdud miljoni albumiväärilise ühiku jagu, maailma peale üle poolteise ja mille õigustest omas Barsh 12%, on ta teeninud vähem kui 20k dollarit (plaadil kokku 16 lugu, seega ta omas kokku 0,75%) ja selles olla süüdi striimiteenused.
Aloe Blacc’i pala "The Man" õigustest 8,5% omades olla teeninud viie aasta jooksul pisut alla 200k dollari, sest see oli hitt ka AM/FM raadios. See võibolla ei ole siin nii oluline, et Ühendriikides ei pea traditsioonilised raadiod (erinevalt striimiteenustest) fonogrammitasusid maksma, küll aga on oluline, et seda pala on kasutatud televisioonis, reklaamis, filmis ja singliväärilise ühikuna on seda müüdud oma kaks korda rohkem kui Lamar’i tervet albumit.
Niisiis on võrreldud kaht üsnagi võrreldamatut andmehulka ja leitud, et nigelas teenistuses on süüdi striimiteenused.
https://www.digitalmusicnews.com/2018/11/21/sam-barsh-songwriting-streaming-royalties/
Kuna striimiteenused maksavad autoritasusid just selle pealt, mida nad kasutajatelt kätte saavad, mingit imepuud raputades autorite vahel jagamisele minevat kapitali juurde ei tule (va Apple ja Google, kes võiksid hea tahtmise puhul sellist lõbu endale lubada), on natuke kentsakad nõudmised, et praeguse jaotusmudeli ja kuutasu tingimustes võiks autoritele rohkem maksta.
Bloombergi arvamusküljel on ilmunud Leonid Bershidsky mõtteavaldus, kuidas Spotify kuutasu on tema hinnangul madal, seda võiks tõsta. Esiteks seepärast, et nii saaks autorid paremini tasustatud (praeguse jaotusmudeli puhul mitte eriti, sest koore riisuvad suured, aga see on üks teine jutt) ja teiseks on Spotify teenuse hind võrreldes keskmise sissetulekuga jõukamates riikides madalam kui vaesemates. Spotify strateegia on, et tuleb pakkuda paremat teenust, mis tooks uusi kasutajaid, selle asemel, et olemasolevatelt kasutajatelt rohkem küsida.
Spotify kuutasu eurodes riigiti 2018 juuni seisuga.
Filipiinid – 2,07
Indoneesia – 2,94
Mehhiko – 4,48
Eesti – 6,99
USA – 8,52
Prantsusmaa – 9,99
UK – 11,13
INVESTEERIMINE ON IMELIHTNE
Discogs’i blogi andmetel on nende turuplatsil väga kalli otsa vinüülid kuumaks kaubaks saamas, hinna põhjal koostatud top 30 viimasel kohal olev plaat on viimase aasta on jooksul pidevalt üle 1000 dollari olnud.
Kuna seda alternatiivset varaklassi keegi pädevalt hinnata ei mõista, leidub postituses huvitavaid investeerimisettepanekuid – osta seda, mis meeldib, soovitavalt allahindluskorvist, äkki kunagi läheb hinda.
On ka juhtunud, et varem hinnas olnud žanri väljaanded kaotavad oma väärtuse, sest kogujad surevad ära ja keegi seda kraami enam ei taha, nagu juhtus doo-wop’iga, mis oli püsivalt kõrges hinnas 90ndatel.
Kas leidub entusiaste, kes hangiks ühe kollase "Bathory" ja sinna kõrvale samas väärtuses oma maitse järgi soodukaid ja võrdleks kümnekonna aasta vältel hinnaliikumisi?
https://blog.discogs.com/en/vinyl-investment-trends/
USA väärtpaberijärelevalve võttis vahele krüptoraha "eksperdi" DJ Khaled’i, kes oli sotsiaalmeedias oma kergeusklikele järgijatele reklaaminud võimalust ühte järjekordsesse lolli ICO-skeemi investeerida, ilma, et oleks täpsustanud, et tegemist oli väärtpaberireklaamiga. Tagatipuks osutus tokenipakkuja ka petiseks.
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2018-11-30/don-t-use-instagram-for-ico-research
PIITSA JA PIITSA MEETOD
Las Vegases asuvas Nevada ülikoolis on 220 üliõpilase peal uuritud muusikapiraatluse ja hoiatuste omavahelisi suhteid. Üliõpilaste puhul töötas kõige paremini suurtähtedes kirjutatud hoiatus koos ähvardusega, et katsealuste tegemisi internetis hakatakse jälgima. Kuna Sci-hub on kirjutamise ajal maas, ei saa uuringu piraatversiooni kätte ja seepärast on raske öelda, mis sorti legaalsusastmega jälgimist on silmas peetud.
https://qz.com/1456048/how-to-stop-illegal-music-downloads-threaten-people-with-surveillance/
TÄHENDUSTE KEERISES
Foreign Policy vahendab Hiina netikodanike häda, kuidas riikliku propagandamasina poolt toodetava iidolishow meesstaarid on igapidi liiga pehmod.
https://foreignpolicy.com/2018/11/12/chinas-pop-idols-are-too-soft-for-the-party/
Kuna iidolishow formaat imporditi Hiina Lõuna-Koreast, maksab äkki originaalidelt õppust võtta? Maailma #1 K-pop poistepunt BTS (tõlkes umbes Kuulikindlad Kadetid) on hakkama saanud sammuga, mille kohta ei oska kohe seisukohta võtta – nad kas on hakanud huvituma Teisest maailmasõjast või just vastupidi, üldse ei ole hakanud huvituma, sest bändiliikmned on lühikese aja jooksul sattunud poseerima särgis, millele oli trükitud Jaapani tuumapommitamine kõrvuti koreameelse sõnumiga ja mütsilätus, millel oli maitsekas oktsidendipärane sümbol, mis meenutas paljudele midagi natside riigikotka taolist.
https://theoutline.com/post/6588/bts-japan-shirt-nazi-hat-cancelled-concert
Kevadel eemaldati filmi "Bohemian Rhapsody" treilerist ühe tegelase seljast maitseka oriendipärase pildiga t-särk, mis Korea publikule meenutas midagi keiserliku Jaapani lipu taolist.
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20180517000685
KUULDUSI RINDELT
Amazoni nutikõlarid pakuvad nüüdsest ka Apple Music teenust. Spotify oli juba varasemalt liidestatud.
Augustikuu seisuga oli Amazon häälkäskluste abil kamandatavaid kõlareid müünud 50 miljoni ringis.
https://www.wired.com/story/apple-music-on-amazon-echo/
Apple kuulab maad, kuidas pankroti piiril vegeteeriva USA raadiokorporatsiooniga iHeartMedia diilitada, et saaks nende rohkem kui 850 raadiojaama kaudu Apple Music evangeeliumit levitada.
https://www.ft.com/content/f9e8ccc2-dd84-11e8-9f04-38d397e6661c
Pikalt ikaldunud Pandora lubab välja tulla Podcast Genome Projectiga, mis aitaks kasutajatel podcastides orienteeruda. Samuti on nad väga uhked oma levi üle – kui on-demand striimikeskkondi kasutavad peamiselt Ida- ja Lääneranniku hipsterid, siis neil on kindel seljatagune kantri- ja latiinomuusika kuulajate seas. Neid kuulajaid on üle 70 miljoni. Samuti on käsil SiriusXM’i tehtud ülevõtmispakkumine, mis on vähemalt paberil suht hea tehing mõlemale osapoolele – üks pääseb internetti, teine pääseb raadiokuulajateni.
https://www.rollingstone.com/music/music-features/pandora-media-radio-siriusxm-and-crisis-725663/