Mitmesuguseid sõnumeid muusikailmast. Juuni 2019.

Ülevaade juunis ilmunud muusikaga vähem või rohkem seotud artiklitest. Kui vaba on laulusõna; kuidas üritatakse võidelda striimipettuste vastu; kuidas kontserdisaundi üle virisemine rahaks teha; miks inimestele suvalise tootega koos albumeid pähe määritakse; kui edukas Trent Reznor räpiskenes siis lõpuks ikkagi on; kas Spotify teab midagi, mida kasutaja ise ei tea ja kes oli Lee Hazlewood?

SÕNA ON VABA
Juuni keskpaigas tuli laulusõnu ladustav keskkond Genius.com välja väitega, et Google on kasutanud nende sisu otsitulemuste juures, mistõttu liiklus genius.com lehele on vähenenud. Google väitis, et neil on laulusõnade osas partner LyricFind, kelle poolt öeldi, et nemad Geniusest sõnu ei võta. Geniuse poolt vastati, et neil on laulusõnadesse lisatud ülakomade kood, mida saab dešifreerida morsesõnumiks, mis ütleb "Red Handed" ja mingil põhjusel on täpselt samasugune kood olnud Googli otsitulemuste juures kuvatud sõnadel ligikaudu selle ajani kuni WSJ selleteemalise loo esimesena avaldas. Tegemist ei ole autoriõiguste reeglite, vaid konkurentsireeglite küsimusega, sest laulusõnad kuuluvad laulusõnade omanikele, kes võivad litsentsi alusel nende jagamist lubada. Geniusele on varasemalt ette heidetud praktikaid, et nad avaldavad laulusõnu sõnade omanike loata.

https://www.wired.com/story/what-the-google-genius-copyright-dispute-is-really-about/

Muusikakirjastaja Wixen süüdistab Pandorat, et viimane on jaganud Wixeni artistide laulusõnu, omamata selleks ametlikku luba. See on juba autoriõiguste küsimus ja taaskord on mängus laulusõnade litsensteerimisega tegelev ettevõte LyricFind.

https://www.theverge.com/2019/6/18/18683696/wixen-pandora-copyright-lawsuit-lyrics-unauthorized-display-tom-petty-doors

AHVIST PAREM
Makaake uurides on inimese kohta omajagu teada saadud. Kaks MIT’i teadlast vedasid kihla, kas makaagid kuulevad sarnaselt inimestega. Selle tulemusel saadi teada, et inimese kuulmiskeskus aktiveerub helikõrgusele olukordades, kus makaagi aju ei tee vahet, mille põhjal võib oletada, et kõnevõime ja muusikaharrastus on avaldanud inimesele kui liigile neuroloogilist mõju. Mis ühtlasi võib olla üks paljudest argumentidest, miks inimesed musitseerivad, aga makaagid mitte.

https://medicalxpress.com/news/2019-06-brains-uniquely-tuned-musical-pitch.html


TÕEJÄRGNE MUUSIKA
Jaanipäeva eel mõisteti hukka striimipettused ja avaldati striimiturul toimetamise parimate praktikate juhis, millega oli nõus igavene punt muusikastriimiga seotud suuremaid ja väiksemaid organisatsioone. Erinevate oletuste põhjal liigub kuskil 2-4% striimituludest striimipetturite tasku ja striimikeskkondadel on sellest väidetavalt üsna ükskõik, sest nende tulu sellest ei sõltu. Nagu selliste hukkamõistmistega ikka, on see kõigest pigment paberil ja siduvate kohustusteta on selliste väärtus võrdne paberilehe kütteväärtusega.

CMU selgitab laiemat tausta, miks striimipettused üldse tulutoovad on (praeguse tasustamismudeli puhul teenib striimifarmi pidades rohkem kui on kuutasude suurus) ja jääb paberilehe osas samuti äraootavale seisukohale.

https://completemusicupdate.com/article/new-code-of-conduct-sets-out-to-target-the-streaming-stat-scammers/

Rolling Stone pakub omalt poolt viiest punktist koosneva tegevusjuhendi.
* muusikatööstuse üleselt finantseeritud striimifarmide vastane tegevus
* striimidopinguga vahele jäänud artistide edetabelikohtade ära võtmine
* plaadifirmade siseselt karistada artistidele libakuulamiste hankijaid
* näidata lugude juures õiguste omanike ja plaadifirmade andmeid (mida feikidel enamasti ei ole)
* liikuda kasutajapõhise tasustamismudeli poole, sest kui kuulamised ja kuutasu on seotud, ei ole striimifarmi pidamisel mingisugust mõtet, sest pole võimalik teenida rohkem kui kulub kuutasudele.

https://www.rollingstone.com/music/music-features/how-to-fight-spotify-streaming-fraud-850990/

Parimate praktikate 21 ümmargust punkti on üleval scribdis:
https://www.scribd.com/document/413966254/Anti-Stream-Manipulation-Code-of-Best-Practice


PODCAST ON UUS MUST
Avalikult kättesaadava faili kujul raadiosaade, mida ka podcastiks nimetatakse, on käesoleval aastal muusikatööstuses üks suuri sõnu. The Pixies on ideele pihta saanud ja avaldanud uue albumi ilmumise promona 12-jaolise saatesarja albumi valmimise telgitagustest. Sellega läheb potentsiaalsete intervjueerijate põli raskemaks, sest rumalate olukordade vältimiseks tuleb esmalt läbi töötada 12 jagu saadet, aga bändi põli võib minna sellevõrra hõlpsamaks, sest ei tule pidevalt vastata samadele küsimustele.

https://haulixdaily.com/2019/06/podcast-music-marketing-pixies

Musically on avaldanud nimekirja parimatest muusikateemalistest podcastidest, kus on välja toodud ligi sada erinevat ingliskeelset taskuhäälingut. Disgraceland, Cocaine & Rhinestone ja Lost Notes on tõesti üle prahi.

https://musically.com/2019/06/14/best-music-podcasts-2019/

TAHAN OMA RAHA TAGASI
The Guardianis küsitakse, kas vilets heli on piisav argument piletiraha tagasi nõudmiseks. Artiklis sõna saav tarbijaküsimuste jurist ütleb, et kontsert on teenus nagu iga teine, aga kontserdikorraldajad harilikult ei tee tarbijate kaebustest välja. Loos saab sõna kodanik Tom Donnelly, kes käis pojaga Hall & Oatesi kontserdil, kus oli väga vilets heli. Nördinud kontserdikülastaja pöördus kontserdi järel oma murega piletimüügikeskkonna poole, kus soovitati pöörduda kontserdikoha poole, kes omakorda soovitasid pöörduda korraldaja poole, kus tunnistati viletsat heli, mis on hoopiski tuurimeskonna asi, mille eest vastutab artisti management. Mispeale jäi härra Donnely nõutuks.

https://www.theguardian.com/money/2019/jun/29/can-you-get-a-refund-if-a-gig-has-bad-sound


TAHAH OMA TABELIKOHTA TAGASI
Töövõtete komplekt nimega Billboardi edetabeli esikoht on mitmekesistumas. Billboard plaanib meenemüügile kaasa pandavate albumite arvestamise praktikad üle vaadata, sest praeguseks on kujunenud olukord, et edetabeli tipus vahetuvad striimihiiud artistidega, kelle album on osa mingi muu toote müügist. Need justkui ei ole päris sama kategooria, kui särgi- või piletiostuga antakse kaasa album (moodsamal ajal allalaadimisvõimalus). Mai lõpus nodimüügi toel toimunud tunglemine Billboard 200 esikohale Tyler, The Creatori ja DJ Khaledi vahel päädis sellega, et DJ Khaled jäi oma skeemiga teiseks, kuna Billboardis kahtlustati, et DJ Khaledi puhul pole asjad päris puhtad, tema plaati sokutati kaasa energiajoogiga ja seda müüdi kahtlastel viisidel hulgi. DJ Khaledi esindajad on andnud asjadele ametliku käigu, et esikoha üle otsustaks kohus.

https://www.nytimes.com/2019/06/09/business/media/billboard-charts-bundles.html

https://www.musicbusinessworldwide.com/dj-khaled-reportedly-planning-to-sue-billboard-after-missing-out-on-no-1-chart-spot/

Samal teemal kirjutab ka Ticketnews. Metallica album "Hardwired…To Self Destruct" tõusis pärast tuuripiletitele tasuta plaadi kaasapanemist 42. kohalt nädalaga teiseks. Bon Jovi aastavanune album kerkis sama skeemi kasutades esimeseks.

https://www.ticketnews.com/2019/06/album-bundles-causing-conflicts-music-industry/

Juuni keskel ilmus esmakordselt uus Billboardi edetabel, kus võistlevad Hot 100 edetabelilugude produtsendid ja lookirjutajad. See valdkond on huvitavam kui nimetus eeldada lubab. 20. juuni edetabeli põhjal jagab räppmuusika lookirjutajate tabelis 9. kohta kuulus räppar Trent Reznor, kes on samuti esindatud räpiprodutsentide tabelis, sest LilNasX kasutas oma loos "Old Town Road" NIN’i sämplit.

https://www.vice.com/en_us/article/9kxz4y/billboard-top-songwriters-and-top-producers-chart

SUUR KÕRV KUULAB
Kasutajad kuulavad Spotifyst muusikat ja Spotify kuulab vastu.
Pre-save funktsioon, mis lubab veel ilmumata albumeid oma playlisti lisada, annab eelsalvestamise puhul plaadifirmadele ligipääsu kasutaja andmetele, mille hulka kuuluvad kontoandmed, kuulamiste ajalugu, playlistid ja võimalus otsustada kasutaja eest, kelle jälgijaks end märkida.

https://www.digitalmusicnews.com/2019/06/28/spotify-pre-save-personal-info/

Rootsi andmekaitseinspektsioon on asunud uurima, missugust infot Spotify kasutajate kohta kogub ja ega see ei ole vastuolus GDPR reeglitega. Valvas kodanik Peter Steinberger kasutas oma õigust Spotifylt infot välja nõuda ja lisameetmeid, et saada ka midagi datat meenutavat ning avastas, et Spotify on salvestanud peale nende tegevuste, mida on mainitud Spotify kasutuslepingus, ka andmeid, mida lepingus mainitud ei ole. Näiteks tema kasutatavate kõrvaklappide mudeli.

https://haulixdaily.com/2019/06/spotify-gdpr-compliance


KELLELE KUULUB MUUSIKA
Warner Musicuga plaadilepingut omav taustamuusika generaatori Endel poolt genereeritud muusikapalade autoriõigused kuuluvad praegu programmeerijale, kes enda sõnutsi ühtegi muusikapala kirjutada ei mõista. Nova ülikooli autoriõiguste osakonna blogis küsitakse, kas arvutiprogramm üldse saab olla autor ja antakse vastus: kuna arvuti ega arvutiprogramm ei ole füüsilised isikud, ei saa me rääkida neile kuuluvatest autoriõigustest, küll aga saame selliste tegevuste puhul rääkida autoriõiguste rikkumistest, sest programmi "loovprotsessi" toimimimise eeldus on piisava hulga sisendandmete analüüs ja saaduseks on parameetrite koopiad. See viib uute küsimusteni – kas selline koopia vastab autoriõiguste objekti tingimustele (mille õigused võib enda nimele võtta programmeerija) või peaks AI loodud muusika olema avalikus omandis? Vastuse puhul võetakse appi majandus – kuna masingenereeritud muusika on nii kuluefektiivne, et solgib turu ära, peaks AI loodud muusika olema avalikus omandis.

http://copyright.nova.edu/ai/

Kuni aastani 1978 sai Ühendriikide Autoriõiguste Büroos registreerida lugusid noodilehe põhjal ja plaadifirmad ei olnud väga agarad terveid lugusid transkribeerima. Zeppelin vs Taurus kohtuasja raames tuli aga välja, et "Stairway to Heaven" soolo ei olegi selles asutuses registreeritud. Tegemist on kõrgetasemelise õigusfilosoofilise küsimusega, kas registreerimata looosad on seetõttu juriidilises mõttes avalikus omandis või ikkagi ei ole.
Bloombergi ajakirjanik uuris lähemalt, mis kraami see hall ala veel sisaldab ja leidis terve hulga orvuks jäänud käike popmuusika klassikast. Nende hulka kuuluvad jupid paladest "Hotel California", "Born to Run", "Riders on the Storm" jne. Artiklile on lisatud võimalus nende juppide põhjal uusi lugusid komponeerida. Nende avaldamine omaloominguna on esialgu igaühe enda vastutusel.

https://www.bloomberg.com/features/2019-classic-rock-riffs-loophole/

TÄHELEPANULÕHE
Veebis audio ja video monitoorimisega tegelev ettevõte Pex on avaldanud ülevaate YouTubes olevast. 2018. aasta 31. detsembri seisuga oli YouTube jaoks kõige rentaablim kategooria muusika, mis võtab 5% salvestusmahust, aga saab 20% tähelepanust. Selle juures on oluline, et kõigest 0.64% videodest (üks 156 kohta) toob üle 100k vaatamise ja need globaalse kahe kolmandiku protsendi sisse mahtuvad videod saavad 81,6% kõikidest vaatamistest.

https://blog.pex.com/what-content-dominates-on-youtube-390811c0932d?gi=316a349187ed


ELEKTRIMUUSIKA
Saundiajaloo entsiastide blogis 78records ilmus põhjalik kokkuvõte, kuidas elektriline helivõimendus kahekümnendatel lindistamisprotsessi pärisosaks sai ja kui olulist rolli mängisid tööstuslike lindistamispraktikate leiutamise juures Western Electricu insenerid.

https://78records.wordpress.com/2019/06/12/the-birth-of-electrical-recording-part-1/

Pitchfork on koostanud nimekirja 33. parimast tööstusmuusika albumist. Nagu ikka, on sellised loetelud üpris kaanonitruud. Kui jätta välja, et nimekirja on sattunud Lords of Acid "Voodoo-U".

https://pitchfork.com/features/lists-and-guides/the-33-best-industrial-albums-of-all-time/

LAPSE KEHA
Facebook lubab nüüdsest väga täpselt määratletud puhkudel üles laadida uusi alastipilte lastest. Kui pilt vastab näiteks kriteeriumile Led Zeppelini albumi "Houses of the Holy" kaas. Juba varasemast on lubatud Nirvana albumi "Nevermind" kaanepilt.

https://www.loudersound.com/features/why-have-facebook-banned-led-zeppelins-houses-of-the-holy-artwork

KUUMAD HITID
11 aastat tagasi toimunud laopõleng Universali stuudios Hollywoodis on hakanud võtma huvitavaid põõrdeid. Esialgne väide ettevõtte poolt, et tuleroaks ei saanud midagi olulist, on osutunud alternatiivsemaks faktiks kui võis eeldada ja tegemist oli hoopis popmuusika ajaloo teisena kõige suurema kaotsiminekuga pärast maestro Jörbergi kaotsiminekut Frankfurdi lennujaamas, sest tulle jäi korralik valik stuudiomastereid. Olenevalt allikast, vahemikus 100k masterit kuni 500k lugu.

https://www.nytimes.com/2019/06/11/magazine/universal-fire-master-recordings.html

Omad kahtlused tekkisid Bryan Adamsil, kes lootis anda välja oma läbilöögialbumi "Reckless" juubeliversiooni, mille tarvis läks vaja originaalmikse, fotosid, kujundusi ja kõike muud seesugust, aga plaadifirma ei suutnud talle saata mitte kui midagi. Adams leidis vajaliku oma keldrist ja jutuks olnud uusversioon ilmus 2014. Tulekahjust sai ta teada pärast seda, kui eespool lingitud NYT artikkel juhtis Adamsi kuumadele jälgedele ja ta viis otsad kokku.

https://www.nytimes.com/2019/06/25/magazine/universal-music-fire-bands-list-umg.html

Seltskond muusikuid vannub tulist kurja ja plaanib põlengu asjus kohtusse põõrduda, sest nad ei usu Universali ametlikku seisukohta, et laosisu oli digitaalselt varundatud ja kaduma ei läinud midagi. Ühtlasi tuleb välja, et Universal Music pöördus aastal 2009 kohtusse oma emafirma Vivendi ja filmikompanii NBCUniversal vastu ja nõudis lohakate ladustamistingimuste tõttu tekkinud kahjude hüvitamist. Kohtuasi lõppes neli aastat hiljem kokkuleppega, mille detailid ei ole avalikud.

https://www.latimes.com/entertainment/music/la-et-ms-umg-fire-recordings-lawsuits-universal-studios-20190613-story.html


VAHVA VUNTS
Longreads avaldas ülevaateloo popmuusika geeniuste halli ühe kõige silmapaistvama vuntsi ja potisoengu esindajast Lee Hazlewoodist, kes tühjas viljatornis kitarri lindistades aitas leiutada twangi, oli lookirjutajana piisavalt edukas, et planeeris enne populaarseks saamist pensionile jäämist ja kirjutas peale ajaloo parimate hulka kuuluvate poplugude ka ühe vähetuntud surfialbumi.

https://longreads.com/2019/06/28/shelved-lee-hazelwoods-cruisin-for-surf-bunnies/

KUULDUSI RINDELT
Ühendriikide muusikakirjastustööstus on viimasel neljal aastal kasvanud kiiremini kui plaaditööstus, aga mehaaniliste tasude osakaal (millest suurem osa tuleb striimimisest) on käibes pidevalt vähenenud. Samal ajal on käimas vaidlus, kuidas kukub välja Ühendriikides mehaaniliste tasude määra tõstmine, mille vastu on teised striimikeskkonnad peale Apple Musicu.

https://www.musicbusinessworldwide.com/how-much-money-is-the-us-music-publishing-industry-making-a-billion-dollars-more-than-it-was-four-years-ago/

Spotify, kes on mehaaniliste tasude määra kergitamise vastaste esiliinil, leiab, et kirjastajatele on makstud ülearu, sest uute tasumäärade puhul kehtib arvutus, kuidas Spotify perepakett läheb arvesse kui 1,5 ja õpilase allahindlus kui 0,5 kasutajat, varem rehkendati teisiti. Mis justkui tähendab, et Spotify on määrade kergitamisega nõus ja on osanud sellelt lõigata kasu. Vaidlus ilmselt jätkub.

https://www.billboard.com/articles/business/8517025/spotify-crb-overpaid-publishers-family-plans

Mõne kuu eest lahvatanud lugu, kuidas Spotify süüdistas Applet, et nad nöörivad App Store’i kaudu 30% suuruse komisjonitasuga, on võtnud uue suuna. Apple väidab, et Spotify maksab vaid 15% ja App Store’i kaudu suurt keegi Spotify kasutajaks ei hakkagi. Asja uurivad nii EL’is kui Ühendriikides ausa konkurentsi tagamisega tegelevad asutused, seega vaidlus ilmselt jätkub.

https://www.digitalmusicnews.com/2019/06/24/apple-v-spotify-eu/

Veel artikleid