Lautomunk. Vestlus Jozef Van Wissemiga.

Kirjutas Rene13
21-10-2016


Maailmametropolis New Yorgis resideeruv Maastrichti päritolu Jozef van Wissemi kaastöölised tutvustamist ei vaja. Temaga koos on komponeerinud nii Jim Jarmusch kui Zola Jesus, ta teeb livekeha marginaalsuspoosiga bändis SQÜRL ja on mainitud bändi kitarristi lavastatud vampiirika Only Lovers Left Alive filmimuusika üks autoritest. Samuti on tema sulest arvutimängu The Sims Medieval lautopartiid.

Jozef Van Wissemi heliloomingu keskne instrument on lauto ja tema meetod lautomängu ja -muusika populariseerimine. Levitada mõtet, et lauto ei ole midagi esoteerilist, vaid popmuusika instrument. Seetõttu ta nõnda uljalt meediumi- ja žanriagnostikuna muudkui viisistab – tutvustab lautot tänapäevale ning erinevat publikut lautole.
Seetõttu ei pruugi esimesed kiired vulgaarloogilised süüdistused anakronismis talle just kõige paremini külge jääma. Oma poolmüstiliste ja meditatiivsete sooloplaatidega näib ta rõhutavat, et ei viibi üheski ajas, vaid aja kohal. Mida kinnitab Van Wissemi väide, kuidas ta näeb enda olemist munga olemisena.

Mis võibolla seletab ka tema sõnaahtrust allolevas intervjuus, kuna mõned vastused said lühemad kui küsimused.

Alustuseks paar kergemat lauto teemadel.
Mis on lauto kõlapildis see iseloomujoon, mis eristab seda teistest keelpillidest?

Lauto kõlab rohkem klaveritaoliselt, parema käe mängutehnika oma bassi- ja meloodiaosadega sarnaneb enam klaverimängule. Küllalt erinev kitarrist.

Mitte just kõige robustsem instrument?

See on õrn ja naiselik.

Kust lautod tulevad, on need käsitöö? On meelde jäänud, et oled mänginud üleni musta lautoga.

Mul oli oma lautomeister, Michael Schreiner, tema tegi mulle viis tükki. Kunagi nägin unes musta lautot ja uurisin, kas ta oleks nõus mulle üht taolist meisterdama. Ta ei olnud nõus. Pakun, et tema hinnagul ei olnud see ajalooliselt piisavalt korrektne. Aga siis ta sattus nägema üht vanemat pilti mustast lautost ja ta muutis meelt ning ehitas mulle üleni musta lauto. Isegi selle keeled on mustad.
Hiljaaegu kingiti mulle veel üks must lauto, selle kingi tegi elavatest lautomängijatest suurim – Miguel Serdoura. Tal on ettevõte, mis ehitab lautosid ja ta kinkis mulle musta lauto tänutäheks minu tegemiste eest.
Tema eesmärk on teha lautod kättesaadavamaks. Et õpilased saaksid lauto kätte elektrikitarri hinnaga.

On üks artist, keda samuti lautomänguga seostada võiks. B’eirth ansmblitest In Gowan Ring ja Birch Book. Tema eelistab moodsa aja trubaduuri positsiooni, kõlades folgilikumalt ja armastab teinekord isegi ajastulisi kostüüme kanda. Oled rääkinud, et sinu missioon on lauto vabastamine. Kas soovid lautot ka selliste artistide käest vabastada?

Usun tradistiooniliste kõlade uutmisesse, nende kaasajastamisse. Aga temast ma ei ole kuulnud.

Võib õelda, et sul on oma meetod. Kirjutad muusikalisi palindroome, pöörad klassikalisi meloodiaid tagurpidi jne. Kas on erilist vaimupilti või tundmust, mida sa seeläbi väljendada soovid?

Need tundmused on muutlikud. Nukrast rõõmsani ja kõik vahepealsed halltoonid.

Mis arvad, kas muusikast on üldse võimalik rääkida või on see mõeldud ainult kogemiseks?

Rääkida on võimalik, aga mulle ei meeldi rääkida selle tähendustest. Ka kujutlusvõimele võiks ruumi jätta.

Kui muusika oleks vaid kogemiseks, kas sellisel juhul ei ole kõik jutud maailma muutmisest muusika läbi üks parimaid nalju?

Tõsi, muusika maailma ei muuda. Küll aga võib see muuta inimesi. Konstertidel on ette tulnud. Teinekord näen seda mängude ajal oma silmaga.

Muusikaline palindroom on kahtlemata efektiivne moodus kirjutada kaks korda pikemaid palasid, kuna selle võtte tunneks ära vaid asjatundjad. Nagu olen aru saanud, sedasorti publikut sa eraldi taga ei aja.
Sellegipoolest, kas sinu muusika vajab mingit erilist kuulamismudelit?

Erilist mudelit küll tarvis ei ole, sest muusikalised palindroomid on peale kõige muu ka lihtsalt head meloodiad.

Oled mänginud õige erinevates kohtades. Lennujaama ootsesaalidest muuseumiteni. Sul ei paista laiema publiku püüdmisega probleeme olevat. Elitaarne seisukoht, mida mõned artistid evivad.

Jah, töötan selle nimel, et lauto laiema publikuni viia.

Räägime filmimuusikast. Mis sinu hinnangul filmimuusika funkstioon on või peaks olema?

Muusika võib anda filmile eraldi jälgitava tegevusliini, eraldi kihi. Kui koostöö lavastajaga õnnestub, võib koostöö läbi sündida midagi õige tahedat ja mitmekihilist.

Mis arvad, kas filmidel on olemas "õiget" saatemuusikat? Näiteks olen näinud filmi "Nosferatu" oma kolme erineva muusikalise saatega ja raske on õelda, milline neist see "õige" on.

Filmile annab identiteedi vaid üks spetsiifiline muusika.

Oleneb vaatenurgast, filmindust peetakse ka unenäotööstuseks. Kas sinu kui muusiku unenägudel on helitaust?

Dokumentaalid ei ole kindlasti unenäod, samuti ei pea ma tööstuslikeks ulmadeks iraanlase Jafar Panahi poliitilisi mängufilme. Lautomäng seevastu on kahtlemata unenäoline. Ja Hollywoodi filmitööstus ei tooda unenägusid vaid miraaže.

80-date alguses oli üks sinu esimesi noorpõlvebände Desert Corbusier. Kuna kogun väikestviisi säärast kraami, olen kassetiripi kaudu selle pundiga isegi tuttav.
Kuidas sel ajal asjad käisid? Kas sedasorti tujukas postpunk oli Hollandis laiema kandepinnaga või kõigest hooajaline puhang?

Mina seda postpungiks ei nimetaks, see oli liialt euroopalik nähtus.

Oled ende kõlade või lugude juurde kunagi hiljem ka tagasi tulnud?

Kõlade juurde mitte, aga suhtumise juurde võibolla isegi olen.

Wikipedia põhjal ilmus sinu esimene "päris" album aastal 2000, kui olid kolmekümnedates eluaastates. Millega vahepeal tegelesid?

Vahepeal omasin Hollandis baari ja elasin rokenrolli vaimus. Müüsin baari maha, kolisin New Yorki ja hakkasin elama nagu munk.

Mida konsterdilt oodata maksaks, kollektiivset transsi või tormilisi aplause lugude vahel? Kas oled rohkem lavaoleku või repertuaari peal väljas?

Olen transi peal väljas.

Varasemates intervjuudes oled Arvo Pärti hea sõnaga maininud. Kas on midagi, mida Pärdi loomingu põhjal muusikuna õppinud oled?

Avastasin tema muusika liiga hilja.

Oskad pakkuda, milline on sinu kõige ligipääsetavam album, millega sinu loomingu avastamist alustada maksaks?

Kõige värskem. "When Shall This Bright Day Begin" (2016, Consouling Sounds).
Kuula albumit bandcampis.

Lõpetuseks uuriks, kas sul on mõni lemmikpala lauto kõrgajast? Miks just see?

Praegu on selleks Cascades (Ennemond Gaultier (1575-1651)) – La Cascade, Chaconne in F major). Barokiaegne pala. Hindan selle meloodiat.

– – –

Vilsandi Trance Tallinnas
Jozef Van Wissem esineb 4. novembril 2016 "Sinilinnus" Vilsandi Trance Tallinnas külalisena.

jozefvanwissem.bandcamp.com
jozefvanwissem.com

Veel artikleid