Karl Petti: „Piirangud sunnivad uusi lähenemisi otsima“

05-11-2018 | kirjutas: Roosipõld

Foto: Johan Petti
19. oktoobril ilmus Karl Pettil debüütalbum „Veemaal“. Lisaks äsja ilmunud kauamängivale jõuab sel neljapäeval, 8. novembril, Musta Kasti V hooaja avalavastuse „Caligula“ esietendusega avalikkuse ette ka Karl Petti esimene muusikaline kujundus teatrile. Esitasin Karl Pettile seitse küsimust, et kaardistada tundeid ja mõtteid, mis Karl Pettit nende kahe verstaposti vahel seistes haaranud on.

Palju õnne debüütalbumi puhul! Kas sind valdab pärast esimese kauamängiva välja andmist teatud kergendustunne?

Tänan õnne eest! Plaaditegu venis oodatust palju pikemaks ja vahepeal oli üsna lootusetu tunne, suur tüdimus ja jõuetus tikkus kohati peale.
Nüüd saab lõpuks eluga edasi minna, kergendustunne on suur.

Su album „Veemaal“ moodustab mu arust ilusa terviku, kuigi see on žanriliselt üksjagu eklektiline. Kas tajud seda ka ise? Millest see tulla võib?

Hea meel kuulda, et sulle tervikliku mulje jätab. See on pigem juhus ja õnn siis, mingit läbimõeldud sidusust ma tegelikult ei sihtinud materjali kirjutades, pigem sai ritta pandud ports viimaste aastate lugusid. Albumiformaat tahab veel kõvasti harjutamist, püüan järgmine kord rohkem tervikule keskenduda, rohkem plaadi kõlapilti ette planeerida. Eklektilisus ilmselt tuleneb võrdlemisi pikast loomeprotsessist - kipun ikka kirjutama sellist muusikat, mis hetkel kõige enam erutab ja inspireerib. Ja nende aastate sisse mahtus ikka mitmeid selliseid erineva muusikalise fookusega perioode.

Karl Petti singel „Selges vees“

Lisaks debüütalbumile oled sel suvel ja sügisel kirjutanud esimest korda muusikat ka teatrile, Musta Kasti V hooaja avalavastusele „Caligula“. Kuidas erines see protsess albumile „Veemaal“ jõudnud loomingu sepitsemisest?

Erinevalt albumist alustasin "Caligula" puhul enne komponeerimist väga teadlikult kontseptuaalse raamistiku loomisega: valisin välja instrumendid, helilaadid, rütmilised motiivid, üldised tonaalsused.

Lavastus „Caligula“ põhineb Albert Camus’ samanimelisel näidendil – kui palju lähtusid tekstist kui sellisest ja mil määral lavastaja näpunäiteist? Kas tundsid end selles protsessis võrreldes bändimuusika kirjutamisega kammitsetumana või seadsid lavastaja suunised ning tekst ette pigem head liiprid, mida mööda sõita?

Tekst ja lavastaja näpunäited olid väga olulisteks lähtepunktideks. Mulle üldiselt istuvad päris hästi sellised muusikalised väljakutsed, kus mingites etteantud raamides pean looma midagi. Puhtalt enda absoluutselt vaba intuitiivse mõttelennuga jõuab paraku tihti juba tallatud radadele, piirangud sunnivad uusi lähenemisi otsima, laiendavad helilooja tööriistakasti.

Musta Kasti V hooaja avalavastuse „Caligula“ treiler

Mil määral erineb lavastuse prooviprotsessis saadud tagasiside sellest, millega oled olnud silmitsi bändiruumis? Kui palju oled pidanud tavaliselt prooviruumis mugandama või muutma neid ideid, mille oled kirjutanud bändile; kui palju oled pidanud tegema seda „Caligula“ puhul suheldes näitlejate, lavastaja, liikumisjuhi ja teiste asjaosalistega?

Teatris on iga proovipäeva lõpuks uus nimekiri asjadest, mida tuleks muuta. Prooviperiood on loominguline protsess, lavastus kujuneb selle vältel. Enda bändi puhul on seda mugandamist oluliselt vähem, mul on enne proovi juba enamasti väga täpne ettekujutus sellest, mida kuulda tahan. Mingeid suuri kohandusi tuleb ette harva. Muidugi arvestan ka muusikute asjakohaste ettepanekutega, aga viimane sõna jääb siiski mulle. Teatris on läbirääkimist ja arutamist palju rohkem.

Elasid aastaid Tartus ja oled nüüdseks kolinud Tallinna. Kumb on parem linn muusika kirjutamiseks?

Sain alles sel suvel kuskil Lõuna-Eesti haudvaikses külas aru, kuivõrd oluline mõjutaja muusikat luues keskkond on - muusikalised ideed hakkasid seal ilma igasuguse tagantsundimiseta peas genereeruma.
Tallinnas seda naljalt ei juhtu, trollirehvide sahin võtab vist liiga palju ruumi peas. Peab vaeva nägema, et muusikale ruumi teha. Tartus trolle pole - seega parem linn muusika kirjutamiseks.

Andsid mulle Rada7 jaoks intervjuu ka kaks ja pool aastat tagasi – siis nimetasid lemmik seitsmendaks rajaks Jaga Jazzist „I Have A Ghost, now What?“? Kas jääd selle vastuse juurde?

Jään!


Lavastuse „Caligula“ kohta leiab lisainfot Musta Kasti kodulehelt. Albumi „Veemaal“ leiab Spotifyst ja BandCampist.