Ma ei m\u00e4leta, mis aastal see oli, kui ma Lembit Krulli<\/strong> esimest korda n\u00e4gin, aga pidin siis ikka alles p\u00e4ris tatikas olema. S\u00f5itsin Kloogaranda, kui rongi peale vajusid kaks markantset kuju, \u00fcks neist 1980ndate l\u00f5pu punkarite regulaarvormis, needitud tagi ja harjaga, teine aga mustade juuksesorakate ja v\u00f5rks\u00e4rgiga ning unustamatult vihase hoiakuga. Paar kuud hiljem n\u00e4gin toda teist t\u00fc\u00fcpi juba JMKE<\/strong> ridades laval, kus ta erinevalt eelmisest bassimehest Tarvo-Hannes \u201eN\u00e4hvits\u201c Varresest<\/strong> v\u00f5ttis v\u00e4ga raevukaid poose ja tegi \u00e4ra\u00fctlemata agressiivseid n\u00e4gusid, r\u00e4\u00e4kimata pillik\u00e4sitlusest, mis toonase punk-hoovuse piiridest v\u00e4lja, rohkem hardcore-metali voolus\u00e4ngi pritsis. Edasine on ajalugu \u2014 ilmselt poleks JMKE esikalbumit hiljuti Eesti aegade parimaks kroonitud, kui sellesse poleks oma panust andnud Lembitu oman\u00e4oline ja keeruline bassim\u00e4ng. <\/p>\n M\u00f5ned aastad hiljem hakkasin tuttavatelt punkaritelt, aga ka hevimeestelt kuulma, et Lembit teeb salap\u00e4rast projekti nimega Hot Kommunist<\/strong>. Kirjelduste p\u00f5hjal oli tegemist millegi t\u00e4iesti enneolematuga, aga paraku ei \u00f5nnestunud mul \u00fclevoolava kiituse paikapidavust kunagi m\u00f5ne kontserdi v\u00f5i salvestise alusel oma k\u00f5rvaga hinnata. Selleks ajaks, kui M\u00e4tta Fondi ja \u201ePunk on surn’d\u201c sarja kogumikel paar Hot Kommunisti pala viimaks ilmusid, oli minu t\u00e4helepanu juba mujal, mist\u00f5ttu b\u00e4ndi t\u00e4navune esikalbum \u201e21. sajandi kodu\u201c<\/strong> sadas s\u00fclle nagu tort selgest taevast. <\/p>\n Sellel peamiselt vana, 2000. aastate alguses \u00f5nnetult kaduma l\u00e4inud materjali koondaval \u00fcllitisel k\u00f5lavad Lembit ja kaaslased Lauri Leis<\/strong> ja Andres Aru<\/strong> nagu illegaalsete kiirendite \u00fcleannuse v\u00f5tnud Primus v\u00f5i N\u00f5ukogude Eesti taagaga NoMeansNo. Peaaegu k\u00f5ik mu tuttavad muusikas\u00f5brad, kes \u201e21. sajandi kodu\u201c kohta arvamust on avaldanud, kasutavad sellest r\u00e4\u00e4kides \u00fcliv\u00f5rdeid ja ennustavad b\u00e4ndile viimaks ometi suurt tulevikku. <\/p>\n Saamaks aimu alati vastuvoolu ujuva seltskonna kirevast minevikust, s\u00f5numite t\u00e4hendusest ja tulevikuplaanidest, kutsusin 6. juunil P\u00e4rnus Kentuki pubis algavaks suviseks esinemishooajaks valmistuva b\u00e4ndi liidri Lembit Krulli (basskitarr, vokaal) ja pikaajalise kitarristi Lauri Leisi hubases einelas Telliskivi 15 diktofoni \u00fcmber ja lasin neil r\u00e4\u00e4kida. <\/p>\n Vestlus nihverdas ajajoont pidi edasi-tagasi ja uperpallitas teemalt teemale umbes sama tormiliselt kui Hot Kommunisti ebatavaline muusika. Nii ma ei raatsinudki sellele k\u00e4\u00e4ridega kallale minna; kogu aetud jutt on Sinu ees, hea lugeja!<\/em><\/p>\n \nHarmagedon, JMKE ja teised: Hot Kommunisti eel- ja k\u00f5rvallood<\/strong><\/u><\/p>\n 1996. aastast on see b\u00e4nd tegutsenud koosseisuga, millega materjal sisse salvestati, eks ole? Alustaksin veidi kaugemalt ja uuriksin sinu varasemate ja HK-k\u00f5rvaliste tegemiste kohta, Lembit. JMKE bassimehena teavad sind k\u00f5ik, aga sul oli ju b\u00e4nde ka enne JMKEd? Mis b\u00e4nd oli n\u00e4iteks Harmagedon?<\/strong><\/p>\n Lembit Krull<\/strong>: Minu, Rauno Kapaneni ja Margus Valgu hardcore-b\u00e4nd, mis tegutses aastatel 1986\u20131987. Kapanen praegu enam b\u00e4ndi ei tee. Enne Harmagedonit oli Margus Osakond 79 kitarrist ja hiljem Kulos ja Terminaatoris. <\/p>\n Lauri \u201eUims\u201c Leis<\/strong>: Mul \u00f5nnestus Harmagedonit isegi \u00fche korra laval n\u00e4ha. See oli punkfestivalil Jaanika Paanika 1987. aastal. B\u00e4nd avaldas t\u00f5siselt muljet, kuna eristus selgelt teistest tolleaegsetest punkb\u00e4ndidest. Taolist hardcore\u2019i polnud siin varem tehtud. LK<\/strong>: Jah, ehkki meie k\u00f5ige suuremateks eeskujudeks olid Soome b\u00e4ndid Terveet K\u00e4det ja Rattus. \u00dcks meie lugu oligi tegelikult Terveet K\u00e4det plagiaat \u2014 viksisime muusika \u00fcks-\u00fchele maha ja panime oma teksti peale. <\/p>\n LL<\/strong>: Ja kas sa tol ajal juba Venomit ka ei kuulanud? <\/p>\n LK<\/strong>: Jah, Venomit kuulasin samal ajal. \u00dcldse sai see hardcore-pungi-vaimustus alguse varajastest thrash-metal-b\u00e4ndidest. Olin 1980. aastate alguses kuidagi sattunud esimese Venomi ja esimese Slayeri otsa. Kuulasin ja imestasin, et mis muusikastiil see \u00fcldse on \u2014 siinsed hevis\u00f5brad polnud ka toona teemas nii s\u00fcgavalt sees, et oleks olnud kelleltki uurida. Aga nii palju ma sain teada, et on olemas black-metal; see oli kusagil 1983. aasta paiku. Ainsaks selle stiili b\u00e4ndiks, mida teadsin, oligi Venom; hiljem lisandus Possessed. <\/p>\n Ja Possessedi kitarrist l\u00e4ks Primusesse m\u00e4ngima ja Primus on Hot Kommunisti muusikale tugeva templi vajutanud…<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Kuidagi naljakalt keerduvad sellised asjad vahel kokku k\u00fcll. <\/p>\n M\u00e4letan 1990. aastatest popmuusika-v\u00f5istlussaadet \u2014 \u00e4kki oli see \u201e7 vaprat\u201c? \u2014, kus Marju Kuut esines mingisuguse enneolematu eksperimentaalse elektroonilise projektiga, milles sina m\u00e4ngisid bassi. Ei r\u00fchmituse ega loo nime ma ei m\u00e4leta, aga kui sellest oleks midagi saanud, teaksid ilmselt k\u00f5ik, millest ma r\u00e4\u00e4gin. Oli see palavikun\u00e4gemus v\u00f5i ikkagi p\u00e4ris b\u00e4nd? <\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Aa, jaa… See oli selline v\u00e4ga veider katse minu toonast elukaaslast Kristiina Killot oma b\u00e4ndi saada ja siis arvati, et v\u00f5iks teha sellise asja. Uku Kuut oli kogu \u201eb\u00e4ndi\u201c tegelikult juba s\u00fcnteetiliselt sisse m\u00e4nginud, me k\u00e4isime ainult markeerimas telestuudios. Mingi idee oli Marjul ka, et hakkame b\u00e4ndi tegema, aga miskip\u00e4rast see kukkus \u00e4ra p\u00e4rast toda saadet. <\/p>\n Igatahes polnud keegi midagi sellist varem Eestis teinud. Mis projekti nimi oli? <\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Ausalt \u00f6eldes ei m\u00e4leta. Seda peab Marju v\u00f5i Uku k\u00e4est k\u00fcsima. <\/p>\n <\/span>Helsingis, kevadel 1989<\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>Kas Harmagedoni ja Hot Kommunisti vahele on sul lisaks JMKE-le midagi mahtunud?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: M\u00f5ned sellised \u00fche-\u00f5htu-b\u00e4ndid. N\u00e4iteks \u00fcritati 1992. aasta kevadel sellist punti nagu Godflesh Soomest siia tarida. Kuna Godflesh j\u00e4i \u00e4ra, panime Ardo P\u00f5dra ja Tamur Marjasoo ja Danel Vassilenkoga kiiresti tagaruumis kokku death-metal-b\u00e4ndi. Tegelikult oli suhteliselt lihtne k\u00e4hku mingid death- ja grind-k\u00e4igud valmis treida. Atso veel kirjutas meile s\u00f5nad. <\/p>\n LL<\/strong>: Mulle meenub veel, et sellises b\u00e4ndis nagu Spout m\u00e4ngis Kapaneniga samal ajal v\u00f5i vaheldumisi veel selline mees nagu Hanno Paistik, kes oli ka Harmagedoni ridades. <\/p>\n LK<\/strong>: Ahjaa, Hanno Paistik m\u00e4ngis p\u00e4rast Kapaneni Harmagedonis k\u00fcll. Me tegime Harmagedonit ju veel 1989. aastal ka, natuke aega isegi samaaegselt JMKE-ga. Aga see l\u00e4ks vett vedama, sest Hanno ei suutnud nii palju juua kui meie ja j\u00e4i trummide taha magama kogu aeg. <\/p>\n LL<\/strong>: Mu point<\/em> oli, et kunagi oli selline b\u00e4nd ka nagu Spout. <\/p>\n Ilgelt lege b\u00e4nd, aga mina pole \u00fchtegi salvestist kuulnud.<\/strong><\/p>\n LL<\/strong>: Mul \u00f5nnestus kuulda \u00fcht kontserti ja enne seda polnud Eestis keegi s\u00e4\u00e4rast grindi k\u00fcll teinud. <\/p>\n LK<\/strong>: Jah, ja Paistik tuli meile sealt, vist sinu soovitusel, Lauri. <\/p>\n LL<\/strong>: Mina, jah, soovitasin. <\/p>\n LK<\/strong>: Ma otsisin Kapanenile asendust, kuna ta oli vene kroonus ja meil polnud trummarit. Tegime proovi Katusepapi t\u00e4nava koolis, Valgu maja l\u00e4hedal. Valk elas toona Majakas ja Katusepapi oli sealsamas. Tegime seal koolis isegi mingeid kontserte. <\/p>\n Ja \u00fcksvahe \u00fcritas Harmagedonis trumme m\u00e4ngida selline mees nagu Vadja Lahari. Aga Vadjaga oli nagu see h\u00e4da, et ta tuli \u00fcldse teisest maailmast ega saanud sugugi pihta, et kuidas saab nii kuradi kiiresti m\u00e4ngida. P\u00e4rast teda vist tuligi Paistik, aga tal oli j\u00e4lle see, et j\u00f5i paar \u00f5ltsi ja kukkus trummide taha \u00e4ra \u2014 \u00fchel hetkel kolin lihtsalt vaibus. Ja niimoodi ei andnud kontserte teha. LK<\/strong>: Ilmselt mingil m\u00e4\u00e4ral. <\/p>\n Kas Soome tehnometal-b\u00e4nd Pentatonik tegutseb veel? Nende ridades sa enam ei m\u00e4ngi?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Pentatonik l\u00e4ks hingusele p\u00e4rast EP \u201ePohjakosketus\u201c salvestamist 2007. aastal. Kidramehel Janil lagunes perekond, naine koos lastega kolis ta juurest \u00e4ra ja b\u00e4nditegemisse tuli vahe sisse. Kui temaga hiljem \u00fchendust \u00fcritasin v\u00f5tta, et teeks veel midagi, tuli v\u00e4lja, et ta on juba ise metalcore-b\u00e4ndi Seven Against bassimeheks l\u00e4inud ja Pentatoniku \u00fclessoojendamine ei paku talle enam huvi. <\/p>\n Nii et sa praegu Soomes b\u00e4ndi ei tee?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Ei tee. V\u00f5i, noh, niipalju kui me Mikko t\u00f6\u00f6 juures lugusid v\u00e4lja m\u00f5tleme v\u00f5i proovi teeme aeg ajalt, aga see k\u00f5ik on Hot Kommunisti teema. Uus kitarrist Mikko Nissinen on noorsoot\u00f6\u00f6 juht ja haldab noorsookeskuse b\u00e4ndimajandust \u2014 h\u00e4\u00e4lestab pille ja hoiab tehnikat korras. <\/p>\n LL<\/strong>: N\u00fc\u00fcd v\u00f5ib v\u00e4hemalt loota, et edaspidi, kui Hot Kommunist m\u00e4ngib, on kidra h\u00e4\u00e4les. Sest kui mina m\u00e4ngisin, siis alati tingimata ei olnud. \u00dcks drastiline seik, mis pani Hot Kommunistile 2000ndate alguses p\u00f5\u00f5na, oli see, et teil l\u00e4ks albumit\u00e4is salvestatud materjali kaduma, kuna keegi tuntud Eesti levimuusik otsustas oma stuudioarvutisse Windowsi uuema versiooni installida. R\u00e4\u00e4kige l\u00e4hemalt.<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Ma pole tahtnud seda v\u00e4ga avalikustada, aga tegemist oli Koit Toomega. Ja tegelikult ma ei saa talle midagi ette heita ka, sest me tegime seal Alo Jaanivaldiga t\u00e4iesti mustalt koost\u00f6\u00f6d. Jaanivald v\u00f5ttis meid lihtsalt \u00f5htusel ajal, t\u00f6\u00f6aja v\u00e4liselt ja s\u00f5brahinnaga sinna stutsi. Aga kui ketas lendas, siis kadus k\u00f5igi klientide materjal. Kui \u00f5igesti m\u00e4letan, haihtus sealt masinast ka A-R\u00fchma v\u00f5i Toe Tag\u2019i salvestatud kraami ning vist Liisi Koiksoni plaadi ilmumine l\u00fckkus selle t\u00f5ttu ka aasta v\u00f5rra edasi. <\/p>\n Aga, jah, meie kuulsime alles j\u00e4rgmisel p\u00e4eval Alo k\u00e4est, et kuule, ilge jama juhtus, stuudioarvuti on \u00f5htal, kuna omanik lendas \u00f6\u00f6sel peale ja hakkas uut Windowsit installima. Ja see oli muidugi n\u00f5me jama. Meil olid lood juba sisse m\u00e4ngitud ja lauldud ka, ainult miksida oligi veel j\u00e4\u00e4nud. LL<\/strong>: Sellest sessioonist \u00fckski lugu kusagile ei j\u00f5udnud. Kogumikele sattusid varem teistes stuudiotes salvestatud paar versiooni. <\/p>\n LK<\/strong>: M\u00e4tta Fondi kogumiku materjal salvestati konveiermeetodil. B\u00e4ndid seisid stuudio ukse taga j\u00e4rjekorras ja iga punt sai ehk umbes pool tundi teha. <\/p>\n LL<\/strong>: \u201eJeesus Lexuse\u201c ja \u201eOlematuse talumise kerguse\u201c salvestasime Mustam\u00e4el Theka stuudios. Tegelikult need polnud pahad versioonid, aga praegused on siiski paremad. <\/p>\n LK<\/strong>: Lugude struktuur on samaks j\u00e4\u00e4nud, aga paistab, et oleme neid nii palju tampinud aastate jooksul, et need on kuidagi paremini k\u00e4tte kulunud. Loodetavasti on seda kuulda. Mis aga uuel plaadil uutmoodi on, on saund, ja ilmselt ka Rainer Jancise panus. <\/p>\n LL<\/strong>: Jah, kui ma n\u00fc\u00fcd kitarrid Raineri valvsa pilgu all sisse m\u00e4ngisin, siis ta kuulis \u00e4ra, kui m\u00e4ng polnud tema arvates piisavalt t\u00e4pne. Ilma temata oleksid kitarriosad kujunenud tunduvalt kaootilisemaks. <\/p>\n Kuna kogu su muusiku-CV ettelugemine veniks ilmselt pikale, Uims, loetle, palun, enda tegevb\u00e4ndid. Kas sa nt Hot Kommunistis k\u00e4id veel vahete-vahel live\u2019idel kohal teist kitra m\u00e4ngimas?<\/strong><\/p>\n LL<\/strong>: Kaks esitluskontserti tegime, jah, kahe kitarriga, aga tundus, et niimoodi kisub pisut sogaseks, vaja oleks ideaalset kokkum\u00e4ngu, nii et andsin teatepulga \u00fcle. Edaspidi j\u00e4\u00e4b kitarri m\u00e4ngima Mikko, aga kui teda on asendada vaja, saan abik\u00e4e ulatada. Mulle tundub, et Andres \u201eM\u00f5mmi\u201c Aru, kes on m\u00e4nginud v\u00e4ga mitmekesistes b\u00e4ndides Ps\u00fchhoterrorist ja Wide Openist Suck & Blow\u2019 ja Agent M-ini, v\u00e4ljub sel plaadil natuke oma mugavustsoonist. P\u00e4ris nii pole ta mujal m\u00e4nginud… On tal praegu aktiivseid b\u00e4nde peale Hot Kommunisti?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Minu teada mitte. <\/p>\n \nMis v\u00f5i kes on punk?<\/strong><\/u><\/p>\n Mikko b\u00e4nd Ikuinen Vaiva ja projekt Tritonus V\u00e4h\u00e4sarja olid minu jaoks t\u00e4itsa tundmatud nimed, aga Youtube’ist kuulates paistsid p\u00f5nevad. On need praegu aktiivsed?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Tritonus V\u00e4h\u00e4sarja on Mikko isiklik projekt, nii et see ei saa laiali minna, aga ma olen aru saanud, et Ikuinen Vaiva on praegu n-\u00f6 puhkusel. <\/p>\n Kumbki pole punkb\u00e4nd. Kas m\u00e4\u00e4ratlete end praegu enam \u00fcldse pungina?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Ma arvan, et me oleme proget pungina esitav orkester. Soov oleks muidugi punkb\u00e4ndina paista, aga see \u017eanriline kompott, mis meil v\u00e4lja tuleb, vist p\u00e4riselt tolle m\u00e4\u00e4ratluse alla ei mahu. <\/p>\n Nii et Eesti punkarid ei taha teid h\u00e4sti pungiks pidada? Progemeestele paistab teie muusika j\u00e4lle \u201eliiga punk\u201c olevat, et seda \u201e\u00f5igeks progeks\u201c tunnistada… Kelle jaoks Hot Kommunist siis peale teie endi ja, nagu sa \u00fches intervjuus m\u00e4rkisid, k\u00fcmne kohaliku f\u00e4nni veel t\u00f6\u00f6tama peaks?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Ei tea, ilmselt sellise haige muusikamaitsega inimesi siiski leidub. Soomes on vaikselt tekkinud meie vastu huvi ja plaate ostetakse isegi poodidest, mitte ainult kontsertidel. V\u00f5ib-olla on selle p\u00f5hjuseks minu taust JMKE-s; rahvas loodab ehk kuulda mingit \u201eteist JMKE-d\u201c. LK<\/strong>: Publiku reaktsioonid on vahel huvitavad t\u00f5esti. Meie hiljutisel kontserdil klubis Rockstar\u2019s suur osa rahvast lahkus p\u00e4rast Electrobationi esinemist. Mingid neiud j\u00e4id lava ette ootama, et tuleks veel samasugust poppi ja noortep\u00e4rast kraami, aga tulid hoopis tigedad vanamehed. Mu vanem poeg kuulis \u00fcht neist teisele karjumas: \u201eSee on mingi kuradi sotsrealism! L\u00e4hme siit k\u00e4hku minema!\u201c <\/p>\n Ja, noh, ongi kuradi sotsrealism. <\/p>\n LL<\/strong>: Igatahes pole meie muusika kontserdil kunagi k\u00f5lanud nii puhtalt ja t\u00e4pselt kui sellel plaadil, mis oli minu jaoks k\u00fcllaltki k\u00f5va p\u00e4hkel. Hot Kommunisti muusika on suhteliselt matemaatiline. Lembit ja Andres on matemaatikas tugevad, aga mina olin koolis oma klassis k\u00f5ige kehvem. On tulnud end k\u00f5vasti kokku v\u00f5tta. <\/p>\n \nS\u00fcrrealistlikud lapsep\u00f5lvelood eelmisest Liidust<\/strong><\/u><\/p>\n Noise.fi-le antud intervjuus m\u00e4rkisid, et su isa Ivar Krull oli N\u00f5ukogude ajal edukas jazzkitarrist ning et teie kodus m\u00e4ngiti peaaegu ainult jazzi. Fonoteegis leidunud siiski ka v\u00e4hemalt \u00fcks Boney M-i, \u00fcks Hot Chocolate\u2019i ja \u00fcks ABBA plaat. Kumb on sind rohkem m\u00f5jutanud, kas jazz v\u00f5i 1970date pop?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Jazzi t\u00f5mme on ikka tugevam. Vanasti oli meil ikka kogu aeg kidrav\u00f5im nurgas, vahel t\u00f5i m\u00f5ni mees trummikola kaasa ja midagi nad seal j\u00e4mmisid. <\/p>\n Moeajakirjale Mood antud v\u00e4lkintervjuus \u00fctlesid, et Hot Kommunist v\u00f5iks olla Miles Davise ja Anne Ermi sohilaps…<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: \u00dchtpidi on see muidugi nali, aga teistpidi meenutas see mulle \u00fcht lugu, mis mu vanamees r\u00e4\u00e4kis. Omal ajal \u00fcritas ta Tallinnast kaubalaeva tr\u00fcmmis v\u00e4lismaale p\u00f5geneda. Aga laev oli vale, n\u00f5ukogudemeelse meeskonnaga, ja need andsid ta kohe sadamas v\u00e4lja. Seepeale ta eksmatrikuleeriti TPI-st ja \u00fclikool j\u00e4i katki. K\u00fcll aga \u00f5nnestus vanaemal ta kuidagi tutvuste kaudu Moskvasse mingit jama \u00f5ppima sokutada. \u00d6konoomikat! No miks peab muusik \u00f5ppima \u00f6konoomikat!? Igatahes, ta sai Moskva \u00fclikoolis \u00f5pinguid j\u00e4tkata, kadus Eesti KGB silma alt \u00e4ra ja v\u00f5is vabamalt hingata. Hakkas l\u00e4bi k\u00e4ima Moskva jazz-ringkondadega ning p\u00e4\u00e4ses ka v\u00e4lissuhete soojenemisega seoses NSVLiitu toodud Miles Davise kontserdile. Noor jazzis\u00f5ber Anne Erm oli ka samas seltskonnas, noh, h\u00e4nginud, ja mu vanamees n\u00e4gi sellist stseeni, kuidas Miles Davis tuli peldikust v\u00e4lja, kus ta ilmselt oli k\u00e4inud heroiini s\u00fcstimas, silmas Anne Ermi ja kuulutas otsekoheselt: \u201eI wanna fuck you in the ass!<\/em>\u201c <\/p>\n Ermi enda s\u00f5nul oli tal Milesiga v\u00e4ga p\u00f5hjalik m\u00f5ttevahetus jazzmuusika teemadel… Taoliste viljastavate kultuurikontaktide tulemusel v\u00f5ib s\u00fcndida igasuguseid p\u00f5nevaid asju, miks mitte ka Hot Kommunist. <\/p>\n \u00dcks seos, mida oleksin v\u00f5inud esimese asjana tabada, aga lugesin j\u00e4lle alles soomlastele antud intervjuust, on NoMeansNo m\u00f5ju. M\u00e4letatavasti toimus sel ainulaadsel b\u00e4ndil kunagi Tallinnas \u00fcks m\u00fcstiliselt legendaarne kontsert, kus kuulu kohaselt viibis umbes 15 inimest, kes k\u00f5ik hakkasid edaspidi huvitavat p\u00f5randaalust muusikat tegema.<\/strong><\/p>\n LL<\/strong>: Ega NoMeansNo teisel Eesti-kontserdil Rabarockil polnud lava ees palju rohkem rahvast. <\/p>\n LK<\/strong>: Aga samas mitmed t\u00fc\u00fcbid, kes seni polnud b\u00e4ndist \u00fcldse midagi teadnud, olid v\u00e4ga v\u00f5etud. <\/p>\n Igatahes, endalegi imestuseks ei meenutanud Hot Kommunist mulle esialgu mitte NoMeansNo\u2019d, vaid hoopis 1980. aastate Red Hot Chili Peppersit \u2014 sellest ajast, kui nad veel raju, agressiivset funki tegid.<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Varajane RHCP on mulle meeldinud k\u00fcll, aga seda, et ma enda loomingus oleksin nendest m\u00f5jutatud, pole ma teadvustanud. <\/p>\n Jutt su isa lahkumiskatsest pani mind m\u00f5tlema, et sa oled ise ka ju siit lahkunud, elanud pikalt Soomes, aga n\u00fc\u00fcd oled nagu tagasi, teed Eestis b\u00e4ndi. Pendelmigrant, mugavuspagulane, kalevipoeg \u2014 kas need uudiss\u00f5nad n\u00f6rritavad sind?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Noh, pendeldaja olen ma ju praegugi. <\/p>\n \nInims\u00f6\u00f6ja Bre\u017enev ja b\u00e4ndinime saamislugu<\/strong><\/u><\/p>\n Internet \u00fctleb, et albumi \u00fcllitajaks on osa\u00fchistu Vihtamestari. \u201e21. sajandi kodu\u201c oli sellele firmale vist esimene plaat v\u00e4lja anda? Kas on ehk kunagi midagi veel sama leibeli alt tulemas?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Eks ma pean endale ikka \u00f5ige plaadifirma-br\u00e4ndi v\u00e4lja m\u00f5tlema. <\/p>\n Nagu (samuti plaadi vahelehel mainitud) Bokassa Music? Mis v\u00f5i kes see on?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Ma tegelikult tahtsingi registreerida Bokassa Musicut, v\u00f5i tegelikult esmalt \u00fcldse firmat nimega Bokassa\u2019s Meat, aga selle eest oleks pidanud maksma riigil\u00f5ivu 395 eurot ja ma ei raatsinud. <\/p>\n Kuidas siis Jean-B\u00e9del Bokassa sind inspireerinud on?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Jean-B\u00e9del Bokassast r\u00e4\u00e4gitakse \u00fcht kihvti legendi ja see hakkas mulle nii hirmsasti meeldima, et m\u00f5tlesin, et teen endale sellise logo, kus on paksude kulmudega Bre\u017enevi pea, inimese s\u00e4\u00e4remari hammaste vahel, suur s\u00e4rav Bokassa taustaks. Kesk-Aafrika Vabariik ja NSVL olid Bre\u017enevi ajal nii suured s\u00f5brad, et Bre\u017enev otsustas kinkida Bokassale Moskvas lossi. Bokassa k\u00e4is alatasa Bre\u017enevil k\u00fclas ja vastupidi, toimusid sagedased peod ohtra vodka ja rikkalikult kaetud lauaga. Ja r\u00e4\u00e4gitakse, et millalgi 1970. aastate alguses, kui nad seal lossis kenasti koos aega veetsid, oli Bokassa pakkunud Bre\u017enevile… ee… eriti h\u00f5rku ulukiliha… <\/p>\n Pikka siga, nagu \u00f6eldakse?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: See lugu on j\u00e4tnud minusse kustumatu j\u00e4lje. Et k\u00fcll ikka tuleb riigijuhtide kohta huvitavaid asju v\u00e4lja! <\/p>\n Hot Kommunisti logos kasutatud lihtne nurgeline kirjat\u00fc\u00fcp meenutab N\u00f5uka-aegsete propagandaplakatite kujundust, mist\u00f5ttu minuvanuse inimese silm tahab \u201ehot\u201c asemel lugeda \u201enot\u201c \u2014 ja kuulutust \u201enot communist\u201c on kuidagi lihtsam seedida kui arvamust, et kommunistid on seksikad. Aga n\u00fc\u00fcd, p\u00e4rast seda Bokassa-lugu, tekib hoopis allusioon grillimisega. Hot Kommunist kui r\u00f6stitud kommunist?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: Tegelikult on Hot Kommunist lihtsalt omal ajal \u00f5rritamiseks m\u00f5eldud nimi. Nime v\u00e4ljam\u00f5tlemise hetkel olin ma mingil joomingul, kus miskip\u00e4rast vedeles igal pool Kroonikaid. Lappasin seal siis neid ja m\u00e4rkasin, et, persse, n\u00e4e, \u00fcks, teine, j\u00e4rgmine ja j\u00e4rgmine \u2014 k\u00f5ik need rikkad ja v\u00f5imsad \u201ekuumad poisid\u201c oma losside ja luksusautodega on ju endised kommunistid, raisk. LK<\/strong>: Nad on mind k\u00f5ik omal moel inspireerinud, olgu loomingu v\u00f5i ka ellusuhtumisega. Bob Black eelk\u00f5ige sellise huvitava teesiga, mis mulle v\u00e4ga h\u00e4sti sobib: et t\u00f6\u00f6 on k\u00f5ige kurja aluseks. Kui inimesed oleksid vabad t\u00f6\u00f6ikkest, saaksid nad keskenduda t\u00f5elise inimolemuse leidmisele. Hunter S. Thompson aga oli ehe n\u00e4ide isikuvabadusest; ta tegi, mis tahtis. J\u00f5i, suitsetas, kirjutas ja elas t\u00e4iel rinnal. Kummaline, et ta \u00fcldse nii kaua elas, kui elas; sellised t\u00fc\u00fcbid l\u00fc\u00fcakse enamasti esimeses k\u00f5rtsis kasti.<\/p>\n \u00dcks mu lemmiklugusid Thompsonist on seotud Jack Nicholsoniga. Neil olid Nicholsoniga k\u00f5rvuti villad kunagi. Thompson oli seal Jacki s\u00fcnnip\u00e4eva puhul tahtnud pauku teha, aga see sai liiga v\u00f5imas ja ta laskis pool Jack Nicholsoni autokuuri koos kahe luksusautoga vastu taevast. <\/p>\n Ja Stanis\u0142aw Lemi romaan \u201eIssanda h\u00e4\u00e4l\u201c on ajendanud meie loo \u201eRoojas ja kuses\u201c \u2014 ta kirjutab seal umbes nii, et k\u00f5ige t\u00e4htsamad s\u00fcndmused inimese elus on seotud kuseteede ja p\u00e4raku vahelise alaga, me s\u00fcnnime ja sureme v\u00e4ljaheidetes. Lisaks \u00fcritati seal mingi ulmeollusega teisel pool maakera maav\u00e4rinaid tekitada, mis meenutab mulle HAARP-i kohta r\u00e4\u00e4gitavaid jutte. <\/p>\n Teeme pausi, sest Lembit Krull on vahepeal kolmandat korda isaks saanud. 21-aastasele ja 3-aastasele pojale lisandunud Maria on terve ja vahva ja s\u00fcnnitusmajast saabunud fotol t\u00e4pselt isa n\u00e4gu. <\/em><\/p>\n \nL\u00e4bi stuudiote t\u00e4iuse poole<\/strong><\/u><\/p>\n \u201e21. sajandi kodu\u201c salvestusprotsess, mis algas Heikki Tikase juures kunagises KGB pealtkuulamiskeskuses, j\u00e4tkus Rainer Jancise erastuudios. Mida te seal t\u00e4psemalt tegite?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: \u00dche loo, \u201ePilvede all\u201c, salvestasime \u00fcleni uuesti. \u201eV\u00f5\u00f5raste\u201c p\u00f5hjad said \u00fcle m\u00e4ngitud, sest korduseid oli liiga v\u00e4he, ja \u201eKaksiktornide Pettus\u201c lisatud, sest seda ei j\u00f5udnud Tikase juures ajapuuduse t\u00f5ttu sisse m\u00e4ngida. <\/p>\n LL<\/strong>: Mina m\u00e4ngisin k\u00f5ik oma kitarripartiid seal sisse. Rainer m\u00e4ngis veel juurde m\u00f5nes kohas. Kanutis salvestatust j\u00e4id j\u00e4rele trummi- ja bassip\u00f5hjad. <\/p>\n LK<\/strong>: Tundus, et materjali j\u00e4\u00e4b kauam\u00e4ngiva jaoks v\u00e4heks ja ma \u00fcritasin Kanutis salvestamise ajal veel \u00fche loo p\u00f5hjad v\u00e4lja treida, et saaks sellise pika ja t\u00fc\u00fctu loo k\u00f5ige kuradi l\u00f5ppu panna. Mul tekst oli tegelikult olemas, aga seda loo peale sobitada oli igavene tegu. Tegelikult pala \u201ePilvede all\u201c polegi me veel \u00fcritanud esitada, meeldej\u00e4tmine on niiv\u00f5rd t\u00fclikas. <\/p>\n Sinu tekstides pole paberi pealt lugedes tihtilugu hoomatavat r\u00fctmi ega riimi, aga, kurat, kuidas need muusikaga koos t\u00f6\u00f6tavad! Kumb sul reeglina enne olemas on, muusika v\u00f5i tekst?<\/strong><\/p>\n LK<\/strong>: K\u00f5ige \u0161efimad lood tulevad nii, et kirjutad midagi, siis tinistad pilli, siis j\u00e4lle kirjutad ja nii edasi. Aga \u201ePilvede alla\u201c stroofide \u00e4ramahutamine oli k\u00fcll keeruline. <\/p>\n Vanemast materjalist eristuv \u201ePilvede all\u201c on mingis m\u00f5ttes k\u00f5ige raadios\u00f5bralikum pala plaadil. Kas te tegite selle nimme seitsme minuti pikkuseks, et teid raadios ei m\u00e4ngitaks?<\/strong><\/p>\n LL<\/strong>: Mulle meenutab see lugu rohkem traditsioonilist rokkmuusikat kui punki. Rokimehed, kellele \u00fclej\u00e4\u00e4nud plaat on h\u00e4maraks j\u00e4\u00e4nud, on seda lugu m\u00f5istnud. <\/p>\n LK<\/strong>: Nagu \u00f6eldud, oli mul olemas tekst, mis pidi kokku v\u00f5tma viimaste aastate olukorra, muljed mind \u00fcmbritsevast maailmast ja minu suhtumise k\u00f5igesse sellesse pasasse. Ja ma ei tahtnud sealt tekstist midagi \u00e4ra j\u00e4tta. Pealegi on Jancis seal loos kidraosa nii vingelt ehitanud, et lugu ei l\u00e4hegi igavaks, ehkki rifi kordumine on k\u00fcll monotoonne ja seda on t\u00fc\u00fctu m\u00e4ngida. Ja Raadio Maania minu teada laskis seda t\u00e4ispikkuses, nii et… <\/p>\n \nMeie ajastu kurjamid<\/strong><\/u> LK<\/strong>: Need on sellised meie ajastu kurjamid, keda demoniseeritakse otsast l\u00f5puni, ja eks selleks ole alust ka. Aga Mikko hakkas \u201eMihhail Nietscheks\u201c t\u00e4itsa ise. Andsin talle meie b\u00e4ndi Facebooki konto adminni\u00f5igused ja avastasin \u00fchel hetkel, et b\u00e4ndi on tekkinud Mihhail Nietsche \u2014 no las ta siis olla!
\n<\/span>Harmagedon, Jaanika Paanika, 1987<\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>
\nHarmagedon oli eestikeelne?<\/strong><\/p>\n
\n<\/span>Koos Porsi ja P\u00f5draga parklas puhkamas, Joensuu, suvi 1990<\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>
\nKas v\u00f5ib \u00f6elda, et hea kandvus on Eesti pungiskenes \u00fcks edu alustalasid?<\/strong><\/p>\n
\n<\/span>Hot Kommunist, Krevetka, s\u00fcgis 1996<\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>
\nKaua ja korduvalt tehtud, kaunikene, ehk kuidas plaadit\u00e4is materjali kaduma l\u00e4ks<\/strong><\/u><\/p>\n
\n<\/span>Stuudios WTC majas, 2001, enne plaadimaterjali h\u00e4vimist<\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>
\nKust tulid need \u00fcksikud lood, mis j\u00f5udsid kuulajateni? Sest midagi ju ikka j\u00f5udis. Lauri Sommer kirjutas 14 aastat tagasi Vikerkaares artiklis \u201eHaakn\u00f5ela vari\u201c: "[T]erav, hea sotsiaalkriitilise soonega esineja on Lembit Krull ansamblist Hot Kommunist. Ta \u201eJeesus Lexus\u201c on viimaste aastate sotsiaalkriitika parimaid n\u00e4iteid.\u201c<\/strong><\/p>\n
\n<\/span><\/em>Foto: Aivo Tamm<\/span><\/span><\/span><\/span>
\nPs\u00fchhoterror tegutseb edasi, s\u00fcgiseks salvestame ehk uue plaadi, materjal on peas juba olemas. Vennaskonnas teen kaasa. Nii et p\u00f5him\u00f5tteliselt on mul praegu samad b\u00e4ndid, mis siis, kui olime Hot Kommunistiga esimesel ringil. Peale selle tuleb paar korda aastas kokku ZLO ning l\u00f6\u00f6n kaasa ka 1976. aastal asutatud proto-punk-b\u00e4ndis Irwin Art Projekt, mis huvitaval kombel sai lavab\u00e4ndiks alles umbes viis aastat tagasi, kui tekkis mingisugune p\u00fcsiv koosseis. See b\u00e4nd on \u00fcsna marginaalne ega sobitu h\u00e4sti \u00fchessegi skenesse, nii et suuresti tehakse seda oma l\u00f5buks, vanad s\u00f5brad k\u00e4ivad kord kuus koos, et teha proovi ja anda aastas ehk paar kontserti. <\/p>\n
\n<\/span>Hot Kommunist, Krevetka, s\u00fcgis 1996<\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>
\n\u201e21. sajandi kodu\u201c kuulates sain j\u00e4rsku aru, mis t\u00f5stis JMKE esimese albumi Eesti aegade parimaks \u2014 et need polnud ainult l\u00f6\u00f6vad rifid ja andekad tekstid ja rajud trummik\u00e4igud, vaid ka sinu tugev, keeruline ja oman\u00e4oline basskitarrik\u00e4sitlus, mis s\u00fcnergias muude elementidega \u201eK\u00fclmale maale\u201c krestomaatiliseks tegi. Mulle tundub, et see s\u00fcnergia on kandunud ka Hot Kommunisti muusikasse. Kas publik seda siis ei leia?<\/strong><\/p>\n
\n<\/span>Rock Summer 1989, koos Ronjaga<\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>
\nSa t\u00e4nad vahelehel selliseid suurkujusid nagu Bob Black, Hunter S. Thompson ja Stanis\u0142aw Lem. Kes nad sulle on?<\/strong><\/p>\n
\n<\/span><\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>
\nKas Mihhail Nietzsche tegelaskuju vahetas uue kitarristi Mikko Nissineni saabumisega n\u00e4itlejat? V\u00f5i kui elusad on \u00fcldse teie alter egod \u2014 Vlad Szatan, Baran Luciferov ja Josif Perkele ja…? <\/strong><\/p>\n