Mitmesuguseid sõnumeid muusikailmast. Aprill 2018.

Kirjutas Rene13
09-05-2018

MUUSIKAEELISTUSED JA SUUR VIISIK
Kui võtta aluseks mudel, et inimesed jagunevad isiksusejoonte alusel viide erinevasse gruppi, on võimalik isiksusejoonte põhjal ka muusikaeelistuste kohta üht-teist oletada. Vähemalt nii selgus üle maailma 22 252 katseisiku peal läbi viidud eksperimendi põhjal.
Katsealustele mängiti viide kategooriasse jaotatud lugusid.
* Mahe – aeglane, rahustav ja romantiline (R&B ja raadiorock).
* Vähenõudlik – lihtne ja akustiline (kantri, folk ja singer/songwriter).
* Keeruline – dünaamiline ja tehniline (klassikaline, maailma- ja jazzmuusika).
* Intensiivne – vali ja agressiivne (rock, metal, punk).
* Kaasaegne – elektrooniline ja reibas (rap, edm, latiino- ja europop).

Selgus, et kogemusele avatud isiksusetüüpi kuuluvad inimesed eelistavad keerulist muusikat ja pigem ei salli mahedat ega kaasaegset.
Meelekindla isiksusetüübi puhul ei öelnud katsetulemused muusikamaitse asjus midagi.
Ekstravertsusesse kaldujad eelistavad vähenõudlikku muusikat.
Koostöövalmite ja neurootiliste puhul ei öelnud katsed samuti midagi statistiliselt olulist. Kuna hinnati ka üldist suhtumist muusikasse, siis kogemusele avatud, ekstravertsed ja koostöövalmid suhtuvad muusikasse pigem soosivalt.

Maksab meelde tuletada, et isiksusetüübid esinevad puhtal kujul haruharva ja eksperimendis välja tulnud seosed on keskmised, nende tulemuste põhjal saab näiteks suurtele inimhulkadele midagi efektiivsemalt maha müüa või nende käitumist mingil määral ennustada, indiviidi tasandil jäävad sellised näitajad väheütlevaks.

https://www.economist.com/news/science-and-technology/21739948-openness-prefers-sophistication-extroversion-unpretentiousness-personality

MUUSIKA PRAKTILISTEST FUNKTSIOONIDEST
Hollandi teadlased uurisid viimase 38 aasta andmeid ja jõudsid järelduseni, et muusikaline sekkumine vähendab kirurgilise ravi patsientide ärevust ja valu olulisel määral.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/bjs.10853

On olemas teadaanne möödanikust, kuidas muusikaline sekkumine suurendas vangide ebamugavust olulisel määral. Lisatud 11 loonäidet piinamuusikast.

https://mic.com/articles/87851/11-popular-songs-the-cia-used-to-torture-prisoners-in-the-war-on-terror#.AcF9nXoIa

NOSTALGIAHÄKK
Vice jagab Spotify toetusel tarkust, miks ometi on mõnedel muusikapaladel võime mõjuda nostalgiliselt – tuleb välja, inimene on niimoodi ehitatud.
Kui on tarvis, et mõni lugu ka tulevikus juba läbielatud tundmusi esile kutsuks, talita kohe praegu nii:
* Kuula lugu korduvalt ja seejärel veel hulk kordi.
* Kuna muusikakuulamine ergutab nägemiskeskust, pane see lugu mängima, kui arvad midagi meeldejäävat juhtuvat.
* Mäludetriit ladestub hõlpsamini teismeeas, vanuigi tuleb sarnaste tulemuste nimel lihtsalt rohkem tööd teha.
* Ettevõtlikumad võivad seda tehnikat ka teise inimese peal katsetada – mängi ämmale igal võimalusel Eesti hümni ja seejärel lõhu selle saatel "kogemata" tema lemmikserviis.

https://www.vice.com/en_au/article/43bxpn/the-science-behind-musics-nostalgic-power

LOLL PEA ON KEHA NUHTLUS
Connecticuti ülikoolis mängiti kahekümnele fMRI masinas lebanud eriettevalmistuseta kuulajale muusikapalu ja paluti viimaseid kümnepallisüsteemis hinnata. Kvaliteedikriteeriumiteks olid väited, et muusikapala esitab professionaal või algaja, iga loojupipaari esitati kaks korda ja teisel korral aeti kriteeriumid segamini.
Kui enne pala kõlamist mainiti, et tegu on professionaali esitusega (mis 50% kordadest ei pidanud paika), näitas fMRI aparaadi lugem isegi enne loo kõlamahakkamist, kuidas primaarne auditoorne koor (mis laias laastus aitab helisid mõtestada) ja nn naudingu- ja tasukeskus muutusid tavapärasemast aktiivsemateks.
Kui kuulajatel tekkis tunnetuslik ebakõla, eelhäälestus ei klappinud sellega, mida parasjagu kuulata oli antud ja nad eelistasid algaja esitatud palu (sest teistkordsel kuulamisel katsealuseid peteti, algaja asemel mängis tegelikult professionaal), muutusid aktiivsemaks ajuosad, mis vastutavad analüütilise mõtlemise eest.
Kui nobelistile ja käitumusliku majadusteaduse isale Daniel Kahnemannile toetuda, läksid kriitilisemad kuulajad üle nr 2 tüüpi mõtlemisele, mis on aeglane ja energiakulukas. Seega tekib küsimus, kas sellistest testidest annaks kokku klopsida mõne uue imedieedi?

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180418092028.htm

MEES VINCIST
NME teeb kokkuvõtte, mida täpselt Kanye West Charlamagne Tha Godi raadiosaates rääkis.

* Kanye võibolla kandideerib 2024 USA presidendiks.
* Obama on Kanyele võlgu vabanduse.
* Tegelikult ei ole Kanye Taylor Swifti esinemisele vahele seganud, ta vaid korrigeeris olukorda, et sellistel tseremooniatel ei ole nominentide arv laureaatide omaga võrdne.
* Kanye soovis hakata kasutama bitcoini, kuna talle ei meeldi, et 20-dollarilisel on soovitud kujutada orjade vabastajat Harriet Tubmani, seal võiks olla Michael Jordan.
* Kanye soovib oma Yeezy brändiga muuta maailma ja on valmis neid hilpe hädasolijatele isegi tasuta jagama (200-taalased dressipüksid jne).
* Kanye soovib tulevikus arendada linnu.

http://www.nme.com/blogs/nme-blogs/kanye-west-charlamagne-interview-biggest-revelations-2306236

Vanity Fair on pannud kokku Kanye Westi poliitiliste vaadete mittetäieliku lühiloo. Peamiselt hakkab silma, et puudub igasugune koherentsus.

https://www.vanityfair.com/style/2018/04/kanye-west-political-views-history

WHY JOHNNY CAN’T TELL RIGHT FROM WRONG
Tänavu 12. aprillil jagati viimast korda Saksamaa (maailma kolmas muusikaturg) olulisemat popmuusikauhinda ECHO, sest parima hiphopi/urban auhinna noppinud Kollegah and Farid Bang on oma räppides kasutanud ebakorrektseid väljendeid. Näiteks juhiti tähelepanu, et heas toitumuses ja sportliku inimese füüsis on arenenum kui see oli Auschwitzi vangidel. Juhtumisi sattus tänavune ECHO auhinnatseremoonia otsapidi Yom HaShoah’ga samale kuupäevale, see on Iisraelis tähistatav Holokaustipäev. Ja juhtumisi on Kollegah and Farid Bang moslemid.
Sellised arengud ei meeldinud ECHO auhinna toetajatele, mistõttu nüüd on korraldajatel vesi ahjus. Furoori tekitanud lugu "O815" ilmus albumi luksversiooniga kaasa tulnud EP’l ja ECHO auhindu jagatakse müüginumbrite alusel, kriitikute hinnangul Kollegah and Farid Bang suurem asi duo ei ole.
Nagu sageli, tuleb parimat huumorit ministeeriumitest ja muusikutelt. Saksamaa välisminister leidis, et antisemiitlikud provokatsioonid ei vääri auhinda – äärmiselt asjatundlik seisukoht läbimüügipõhise auhinna puhul. Mitmed varasemad auhinnasaajad on oma auhinnad isegi tagastanud, kuigi pole selgitatud, kas tegudele ajendas asjaolu, et Kollegah and Farid Bang olid 2017. aastal Saksamaa müüduim hiphopartist või seetõttu, mis alustel ECHO auhindu jagatakse.
Vähemalt käib hüsteeria nagu koduõlu ja popmuusikal justkui oleks ajutiselt jälle mingisugust kaalu. Kuigi see kaal väljendub pahatihti selles, et korraga ilmub lagedale suur hulk moraliste, kes teavad kategooriliselt, mis on õige ja mis on vale ning mida vähem neil asjakohast infot on, seda täpsemini nad teavad. Need on ka need harvad hetked, kui leitakse, et popmuusika suudab ühiskonda mõjutada.
Skandaali tuules said teravakeelsed hiphopparid preemiaks tuusiku Auschwitzi muuseumisse, mida nad kavatsevad külastada 3. juunil.

https://www.nytimes.com/2018/04/18/arts/music/anti-semitism-german-rap.html

Kollegah and Farid Bang ise eitavad süüdistusi antisemitismis.
Nagu ütles juhtumi kommentaariks Saksa rockmuusik Marius Müller-Westernhagen, kõike ei maksa poliitiliselt spinnida, teinekord on mängus tühipaljas rumalus.

https://www.cbsnews.com/news/rappers-kollegah-and-farid-bang-anti-semitism-echo-award-backlash-germany/

Meeldetuletuseks vemmalvärsi huvides käiku lastud salongivaenulikke kultuurilisi steoreotüüpe, mida pakub Eesti hiphop aastast 98.

nõrk on see mis teed, uttu tõmba/
löön su maha nagu moslem lööb lamba,
neonats juudi, othello oma pruudi,
kallale ässitan sul Marju Kuudi.

JOODELDAV IME
Aprilli kahel nädalavahetusel toimunud Coachella festivali suurimaks staariks kujunes 11-aastane Mason Ramsey, kes kannab vähemalt 10-gallonit mahutavat kaabut ja joodeldab. Justin Bieber oligi vahepeal vanaks jäänud.

http://www.nme.com/festivals/coachella/mason-ramsey-absolute-best-time-coachella-2293941

Lapsimed pole ainuke, millega Coachella korraldajad kimbus on, naaberosariigis Oregonis toimuva festivali Soul’d Out korraldjad kutsusid nad kohtusse aru andma, miks Coachella’l kinnitatud artistid peavad pidama kinni viie osariigi raadiuses olevast viiekuulisest esinemiskeelust. Ega see ometi pisut ülepingutatud ole?

https://www.spin.com/2018/04/coachella-radius-clause-lawsuit/

PAREM ÕUDNE LÕPP
CD Baby blogi vahendab õpetussõnu, kuidas publik paremini kätte saada – tuleb mängida pigem lühemalt kui pikemalt.

https://diymusician.cdbaby.com/musician-tips/leave-em-wanting-more-instead-of-wanting-you-to-get-off-the-stage/

MIS ON INDIE?
Muusikatööstuse insaideritele on see asi selge. Kui loomingu õiguste omanike seas ei ole Universal, Sony ega Warner, on tegemist independent kraamiga ja nende sabassõrkijate turuosa oli läinud aastal ligi 30%. Samuti on 2017. aasta kohta teada, et 43% globaalsest konservmuusika käibest moodustas striimimine.

https://musicindustryblog.wordpress.com/2018/04/19/global-recorded-music-revenues-grew-by-1-4-billion-in-2017/

Ühtlasi maksab meelde tuletada aasta alguses ilmunud põhjalikumat uuringut, milles leiti, et piraatlus on nuhtluseks suurtele, aga keskmise suurusega artistide läbimüügile võib pigem olla toeks.

https://torrentfreak.com/piracy-can-help-music-sales-of-many-artists-research-shows-180128/

Paraku ei paista failivahetusplatformid uue muusika otsingute puhul just kõige populaarsem meetod olevat. Rahvusvahelise Fonogrammitootjate Föderatsiooni (IFPI) aastaülevaate põhjal koostatud datavizi järgi on kõige populaarsem voogedastuspõhine muusikaavastamise keskkond videostriim, millest youtube moodustab 46%, seejärel tulevad tasulised keskkonnad ja 22% on tasuta audiostriim. Paralleelselt kuulab 85% inimestest endiselt ka raadiot. Kuna Burstimo näol on tegemist UK ettevõttega, võib tekkida põhjendatud kahtlusi, et kui ei ole märgitud teisiti, on tegemist UK põhiste andmetega.

https://www.burstimo.com/single-post/Where-people-are-discovering-New-Music-and-how-this-effects-your-Music-Promotion-strategy

HAUGI MÄLU
Sama mees, kes kuu aja eest leidis, et Spotify tapab loonimed, on kogunud uue komplekti datat ja väidab selle põhjal, et viimase 18 aasta jooksul on edetabelilood läinud lühemaks (jäävad 3,5 minuti kanti), tantsitavamaks ja kurvameelsemaks. Ja 2017. aasta kõige suurem žanr oli hiphop. See kõik kehtib Ühendriikide kohta.
Natuke kentsakas on loopikkuse seostamine tähelepanuvõimega. Billboardi esikohalugude keskmine pikkus ületas 3 minuti (180 sekundi) piiri alles 1969. aastal. Saan aru, et enne seda kirjutati lugusid peamiselt haugidele ja kuldkaladele?

https://medium.com/@michaeltauberg/music-and-our-attention-spans-are-getting-shorter-8be37b5c2d67

KARJUV EBAÕIGLUS
Jätkub draamsari, mis on ühe striimi õiglane keskmine hind. On oluline, et selleteemalistes aruteludes tuleb kõik majandusse puutuv kõrvale jätta, sest mida teab majandus õiglasest hinnastamisest?
Youtube pakub praegu keskmiselt 36 korda madalamat hinda kui Xbox Music. Arvestades nende keskkondade levikut, võib valemisse lisada parameetri, milline keskkond lubab kõige kiiremini jõuda 100 000 striimini. Nii muutuvad arvud vastupidiseks, teenimisvõimalus on kõrgem seal, kus on madalam tükihind, aga rohkem all-you-can-eat tarbijaid.

http://music3point0.com/2018/04/05/streaming-service-payouts/

Hypebot kirjeldab, kuidas kõige õiglasem oleks kartellileping, kus muusikatöösturid lepivad kokku striimihinnas, millest allapoole teenusepakkujatelt ei küsita (tuletan meelde, et 99% striimidest teeb vaid 10% lugusid).
Kui praegu on muusika voogedastusplatformide hinnastamine selline, et fikseeritud on kuutasu ja turutingimustest sõltub striimi eest makstav summa (kui maksvate kasutajate arv ei kasva samas tempos keskmise kuulamiste arvuga kasutaja kohta, läheb striimi eest saadav keskmine tasu madalamaks), siis striimi minimaalhinna puhul peaks see minema vastupidiseks, sest muidu rahavood ei klapi. Mis võib anda sellise tulevikuperspektiivi, et kui ei taha igakuiselt maksta börsihinda, siis saab võtta fikseeritud kuulamiste arvuga paketi. Homo economicus kuulaks sel juhul lihtsalt pikemaid lugusid.

http://www.hypebot.com/hypebot/2018/04/streaming-habits-mirror-purchasing-habits-the-big-lie-of-spotify-draft.html

ÜHEMEHELINE KONJUNKTUURIINSTITUUT
Bobby Owsinski küsib, kelle käest muusikatööstust muudkui päästa soovitakse ja on ära tabanud elementaarsed tarbijakäitumise mustrid. Võib tekkida kahtlusi, et ta tunneb majanduse aluseid, sest mõtteid, et muusikatööstus eksisteerib kuniks tehakse muusikat, mida inimesed on valmis kuulama, ei kõla just ülearu tihti.

Põhilised ivad, mida kõrva taha panna:
* Igasugused tehnoloogilised märksõnad, mille toel on lubatud muusikatööstust ei tea millest päästa, ei ole omaette väärt rohkemat kui sooja õhu kalorsus, mis läheb haibi suust välja ajamisele.
* Mida hõlpsam on muusikat transportida ja mida mugavam on selle tarvitamine, seda rohkem seda pruugitakse.
* Seda, et muusika on odav, ei pööra enam kuidagi tagasi, kui just keegi ei tule selle peale, kuidas pakkuda lisaväärtust, mille eest muusikatarbijad oleks nõus rohkem maksma (siiamaani on need olnud peamiselt helikvaliteet ja pakend, aga nagu näha, ei ole need erilised argumendid).
* Blockchain oleks muusikatööstuses parimal juhul vahemeeste automatiseerimine (näiteks kõiksugu esindajad ja autoriõiguste organisatsioonid), mitte imevits. Pigem saadab edu neid, kellel on turunduseelarve, selle riski võtab reeglina plaadifirma ja seda plokiahelale ei delegeeri.

Tegemist on hea tükiga.

http://music3point0.com/2018/04/30/music-business-saved/

UUS RAADIO
On õnnestunud välja selgitada Spotify kõige olulisemad playlistid. Nendeks on kasutajadatat pruukivad algoritmipõhised playlistid Release Radar ja Discover Weekly. Need on uus prime-time eetriaeg.

https://diymusician.cdbaby.com/music-promotion/what-is-the-most-important-spotify-playlist/

NPR vahendab, kuidas aprilli alguses avalikku raha kaasama asunud Spotify tulevik ei ole sugugi kindel. Reklaamivahendamine ei too piisavalt tulu, aga mittemaksvatest kasutajatest ei saa samuti loobuda. Samal ajal on konkurentidel väga sügavad taskud. Kõige huvitavam on vast asjaolu, et ligi kolmandik kuulamisvalikutest Spotify’s on tehtud algoritmide poolt. Võrdlus raadioga pädeb seda enam – ka seal ei tea, mis lugu järgmisena kõlama hakkab.

https://www.npr.org/sections/therecord/2018/04/03/599131554/spotify-goes-public-valued-at-nearly-30-billion-but-its-future-isnt-guaranteed

OSTLEMISLAUPÄEVAK
21. aprillil toimunud iga-aastane üleilmne plaadimüügifestival Record Store Day kergitas Ühendriikides nädala albumimüüki 17%. Samuti joonistus üha selgemini välja, et ostja eelistab singlile albumit. BBC toob välja ka UK ja USA enimmüüdud plaadid (Bowie ja Springsteen). Kahjuks puudub info, kuidas RSD pikas plaanis mõjunud on, kas see ongi vaid edevusemõõdikud ja eksklusiivsuseiha või on avaldanud ärikeskkonnale ka kestlikku mõju.

http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-43960238

TEMPO MAGNIFICO
BandCamp tutvustab maailma kõige tempokamat muusikažanrit – kui speedcore on kiirem kui 1000 bmp, on see juba extratone. Pidi olema nii kiire, et paljud ei saagi kätte.

https://daily.bandcamp.com/2018/04/27/an-introduction-to-extratone-the-worlds-fastest-music-genre/#more-89112

Veel artikleid