Mis on Garage48 ja mida toob Garage48 Tallinn Music?

Kirjutas Ivo Kiviorg
12-03-2012

Töö hoos. Garage48 @ Tartu.Töö hoos. Garage48 @ Tartu.Foto: Priit Salumaa (Garage48 SA kaasasutaja)
Juba viiendat korda Eestis toimuval Garage48 üritusel on sel korral fookuses 48 tunniga uute Interneti- ja mobiilipõhiste muusikatoodete loomine. Garage48 on sel puhul ühendanud jõud muusikatööstuse konverentsi ja festivali Tallinn Music Week’iga. Garage48 Tallinn Music 2012 leiab aset 23-25. märtsil Ülemiste Citys, registreerimine üritusele lõppeb 15. märts. Garage48 teema paremaks mõistmiseks esitasin mõned mis, miks ja kuidas küsimused Garage48 meeskonnast Jüri Kaljundile.

Alustuseks üllatan sind küsimusega – mis ikkagi see Garage48 on? Enamus ilmselt mõistab, et tullakse 48-ks tunniks kokku ja proovitakse saada tiimidega pühapäeva õhtuks mingi toode esitlemiskõlblikuks, kuid see ei ole ju vaid see? Ma pean silmas just, mida annab sellele tööle omaltpoolt Garage48 raamistik? Kindlasti on selleks ühe asjana vajalike inimeste leidmine hea idee teostamiseks. Samas olen kuulnud ka, et viimaste võidutiimide hulgas on neid, kes ongi kohale tulnud juba konkreetse tiimina?
Garage48’l on mitu eesmärki. Viia omavahel kokku eri elualade inimesed – tehnoloogia, disaini, turunduse ja ettevõtjad. Pakkuda inimestele võimalust ennast proovile panna ja tõsise ajasurve all midagi enda jaoks uut valmis saada. Õppida uusi asju nii oma kui teistest eluvaldkondadest. Suunata vähemalt osa inimesi tulevikus oma firma moodustamise juurde. Saada tagasisidet Eesti ja välismaa tippmentoritelt. Omavahel võistelda. Ja loomulikult tunda ennast niisama lõbusalt.

Garage48 formaat ongi tehtud selline, et kõik need eesmärgid saaks võrdselt kaetud. Peab olema nii fun’i kui tõsist tööd. Meie kui korraldajate asi on osalejaid nende päevade jooksul õigele teele suunata. Olles näinud sadu tiime ja tuhandeid osalejaid oskame kiirelt näha tüüpilisi korduvaid vigu või mida teisiti teha.

Kuigi sõpradega koos võib Garage48’le tulla küll, siis valmis tiime me üldiselt ei poolda ega luba. Kindlasti ei tohi enne üritust olla algust tehtud reaalse toote valmistamisega, kuigi mõtteid ja plaane võib muidugi teha – meil on selleks isegi paar nädalat ette mentorlusüritus. Mõte on aga siiski uute kaaslaste ja partnerite leidmises, oma tiimiga tulles seda ei tekiks. Uued inimeste vahelised kontaktid on üks tähtsamaid Garage48 omadusi. Isegi kui nädalavahetusel alustatud ideega edasi ei minda, alustatakse sageli hiljem uute tuttavatega mõne veelgi parema idee kallal töötamist.

Üheks nädalavahetuseks ootate osalema sada inimest, seejuures nii uusi kui vanu kalu. Kas sellest hoolimata võib moodustada profiile ning öelda, et enamus on ikkagi mingist konkreetsest grupist? Samuti osalejate oskuste põhjal – kas on alati soovijaid rohkem näiteks html-mehi kui disainereid vms? Lisaks olete otsustanud teha eelvaliku marketingi ja ideede osas – kas need on siis eriti populaarsed või ootate avaldustest midagi konkreetset?
Kujundajatele ja arendajatele leiab üritusel alati rakendust. Kuna tänapäeva tehnoloogiafirmad on väga kujunduse ja arenduse suunitlusega, on ka neis neid rolle sageli üle 2/3. Turundajaid ja ideedega inimesi ei saa me seetõttu üle 20-30 lubada, kuna neile oleks nädalavahetusel raske piisavalt tööd leida. 48 tundi on lihtsalt eelkõige tootearendusele suunatud. Miks me ideeomanikke ja turundajaid valime, on tõesti seetõttu, et neid oleks soovijaid kordades rohkem. Ideede osas teeme ka eelvaliku, et see oleks meie arvates sel tasemel, et ürituse jooksul endale ka tiimi kokku saab. Kõige raskem on alati leida kujundajaid, kasutajaliidese arendajaid ja mobiilitarkvara arendajaid, neid ootame ka seekord jätkuvalt juurde. Turundajate ja visionääride kohad on selleks korraks aga juba otsas.

Naabritel külas. Garage48 @ Riia.Naabritel külas. Garage48 @ Riia.Foto: Priit Salumaa (Garage48 SA kaasasutaja)
Vaatasin 2011 aasta väga ilusat kokkuvõtet (link: infograph). Arvan, et realistlikult võttes on 131-st prototüübist 2 investeeringut tegelikult päris hea tulemus. Kuidas te ise oma projektide edu hindate? Kas on tänaseks juba ka mõni, keda tuua eeskujuks ja näidiseks? Või vähemalt mõni, kes on liikumas õiges suunas ning mida võiks nimetada lähitulevikus edulooks?
Kui rääkida päris firmadeks kasvamist, siis mina oleks õnnelik, kui tulevikus 5-10% tiimidest sellel teel jätkaks. 2 investeeringut Euroopa tähtsaimalt inkubaatorilt Seedcampilt on aga väga hea tulemus. Nii Campalyst kui Qminder on tublilt jätkamas ja saabusid just tagasi 3-nädalaselt tipptasemel tuurilt, kus kohtusid nii maailma tipp tehnoloogiainvestorite, teiste startupide aga ka Google ja Facebooki sarnaste suurfirmadega. Sellist võimalust nii lihtsalt muidu ei teki. Samas on meie jaoks tähtis ka enne mainitud kontaktide loomine ja see, et üritusel olnud inimesed tulevikus kas üksi või koos midagi põnevat ette võtaks. Vähetähtis pole ka koolituse osa: isegi tavalisel palgatööl olijate jaoks on Garage48 hea mugavustsoonist välja raputaja ja uute asjade õppimise ja eksperimenteerimise võimalus.

Paljud projektid üle aasta vastu peavad? Küsin seda seepärast, et mulle tundub, et Garage48 raames sündinud projektid on suhteliselt samas seisus nagu bändid Eestis. On taset, mängurõõmu, häid ideid ning säravaid inimesi, kuid puudub tihtipeale oskus ja kogemus vormida sellest kõigest edulugu. Võibolla isegi puudub ettekujutus, millist kannatlikku ja järjepidevat tööd see tähendab. Pakun ma väga mööda? Juhul, kui ei paku mööda, siis millest see tuleb ja kuidas sellest üle saada?
Garage48 loodud tiimid ja tooted on tegelikult väga erinevad sellest, milline on reaalne elu, kuidas startup-firmasid luuakse. Tiimiliikmete valik tuleb teha väga kiiresti ühe reedeõhtuse tunni jooksul. Päris firmana toimuks kaasasutajate valik palju kaalutletumalt. Ideed on väga erinevad, osad neist heas mõttes pastakast imetud ja sobilikud just 48-tunniseks nädalavahetuseks, mitte aga hiljem reaalse firmana jätkamisest. Reaalselt vajaliku firmaks sobiva tootega aga ei jõuaks paljude keerukamate ideede puhul Garage48’l valmis ja sellega pole sinna mõtet tulla. Elu on võitlus ja ellu jäävad vaid tugevamad, mujal maailmas on konkurents veelgi suurem kui meil ja juhusliku idee ja tiimiga seal läbi ei löö. Seetõttu pole üldse hullu, kui enamus tiime oma projektiga ei jätka. Ka muu maailma statistika sarnastel üritustel on väga sarnane: hea, kui 30-40% loodud teenuseid aasta pärast veel alles on ja 5-10% edasi tegutsevad.

Kindlasti on ka meie roll rõhutada, et oma firma tegemine pole vaid rockstaari elu, kus aasta või kahega teenib miljoneid või miljardeid. Meedia on siin kindlasti oma töö teinud selle sädeleva pildi loomisel. Jah, oma firma tegemine on sageli raske ja tänamatu töö, mis võtab aastaid, kui mitte aastakümneid. Garage48 on aga üks võimalus proovida, kas vähemalt alguse tegemine sellise eluga võiks üldse meeldida.

Me oleme oma tehnoloogiaettevõtluses ka alles väga lapsekingades. Alles viimasel 1-2 aastal on tekkinud rohkem välisturule suunatud ja välisinvestorite toel kasvavaid alustavaid firmasid. Õpitakse nii vigadest kui ka õnnestumistest. Jällegi võtab nii ökosüsteemi loomine kui ka kogenud tegijate väljakujunemine 5-10 või rohkemgi aastat aega. Täna on alles seeme mulda pandud. Seetõttu minu poolest pigem tehtagu vigasid ja proovitagu, kui et niisama ootama jääda.

Kui palju on üldse neid visinääre, kes tulevad üritusele täieliku plaaniga, mis katab kõike funktsionaalsusest kuni finantskeemideni? Või tullakse pigem tegema niisama lõbusaid asju, tundma rõõmu tegemisest endast – alati ju ei peagi olema plaan maailma vallutada?
Edukamad on olnud need projektid, kus eestvedaja on teinud korraliku eeltöö. Eelkõige on tähtis reaalse ärilise või kliendi vajaduse olemasolu tunnetamine, olgu see siis eraisik või firmaklient, ning vastavalt sobiva uuendusliku lahenduse väljapakkumine. Toode, mida kliendid vajavad. Äriplaan finantside osas polegi siin nii tähtis, see võib hiljemaks jääda. Küll võiks oma ideed nii probleemi kui lahenduse osas testida enne sõprade peal, mida nemad sellest arvavad. Kuna juba formaat piirab ära nädalavahetusega tehtava toote lihtsuse – pühapäeva õhtuks peaks ju prototüüp live‘s olema – peab probleem-lahendus paar olema väga lihtne ja elegantne.

Lõbu ja rõõm üritusel osalemisest on kindlasti väga tähtis. Või kasvõi lihtsalt uute ideede saamine. Ja kui siis mõned lähevad edasi maailma vallutama, oleme õnnestunud. Kindlasti on Garage48’st inimese arengule rohkem kasu, kui mõnest tavapärasest teoreetilisest koolitusest või loengust.

Garage48 muide ei piirdu ammu enam Eestiga, isegi mitte Euroopaga. Garage48 @ Lagos, Nigeria.Garage48 muide ei piirdu ammu enam Eestiga, isegi mitte Euroopaga. Garage48 @ Lagos, Nigeria.Foto: Priit Salumaa (Garage48 SA kaasasutaja)
Järgmine Garage48 on muusika ja meelelahutuse fookusega ning, ma usun, eeldused maailma vallutamiseks on loodud. Alustades tasemel mentoritega kohapeal, lõpetades oma rakenduse esitlemisvõimalusega Tallinn Music Weeki konverentsil rahvusvahelise publiku ees. Kes seekord Garage üritusele kohapeale nõu andma kutsutud on ja mis seekordse ürituse puhul veel kindlasti ära mainima peab?
Vähemalt kolm muusikaala mentorit või žüriiliiget on väga tasemel. Californiast lendab kohale Chris Douridas, kes on 2-kordne Grammy nominent music supervisorina filmide American Beauty ja Shrek 2 juures. Ta oli ka America Online muusika asepresident. Steve Jobs palkas ta konsultandiks iTunes’i loomise juures, kus ta aitas käivitada iTunes Originals ja iTunes Essentials tooted. Berliinist tuleb David Noël, kes on Soundcloudi üks esimesi töötajaid, endine muusikatööstuse A&R ja tour manager. David valiti ka 2011 aasta üheks parimaks tehnoloogiamentoriks ja -nõustajaks. Soomest tuleb Juuso Vermasheinä, endine mängutööstuse mees ja muusikastartupi GigsWiz asutaja. Nüüd tegeleb ta GigsWizi piletimüügi osast välja kasvanud startupiga Flockified. Kindlasti tuleb veel ettevõtlus- ja finantsmentoreid, nii Eestist kui mujalt.

Registreerumiseks Garage nädalavahetusele on veel aega 15. märtsini, kuid kuidas hetkelolukord tundub – kas on olnud kuulda mõnest põnevast ideest, mis paneb endalgi mõtte liikuma? Kuidas soojendusüritus läks? Veel vist mahub inimesi kõikidesse kategooriatesse, kuid on kedagi, kellele tahaks eraldi üleskutse esitada?
Kahjuks on turundajate ja ideeautorite kohad meil tänaseks täis ja juba ootelehel, kuhu võib küll end veel kirja panna, kui keegi peaks ära ütlema. Kõige rohkem ootame veel registreeruma disainereid, HTML-liideste loojaid, mobiiliarendajaid ja tarkvaraarendajaid. Tänaseks on siiski 100 kohast juba üle 70 registreeritud.

Soojendusüritus eelmisel nädalal läks hästi ja ette kanti 12 võimalikku ideed, mille autorid tagasiside põhjal nendega nüüd edasi töötavad. Valdkondi oli erinevaid: kõik mis puudutab artistide tasustamist ja mikromakseid, ürituste korraldamise abivahendid, artistide enesetutvustust, Kinecti-põhine muusika loomine, mobiilipõhine ühislaulmise abivahend ja veel palju muud. Tõotab tulla põnev üritus.

Kes tahab valmivaid ideid näha, siis ürituse viimasel päeval, 25. märtsil on http://garage48.org/ lehel video otseülekanne ning kes tahab Ülemiste Citysse kohapeale vaatama tulla, saab endale koha registreerida http://garage48.org/tallinn lehel – loomulikult tasuta.

Jaga veel inspiratsiooniks viimase aja põnevamate start-uppide uudiseid – mis põnevat on tehtud viimasel ajal muusika ja meelelahutuse valdkonnas? Kas on mõni teemakohane ehk ka juba varasematel Garage48 üritustel esindatud olnud või on ehk niisama mõni põnev asi Eestis välja tulnud?
Muusika ja meelelahutus on millegipärast päris startup-firmade hulgas Eestis tähelepanuta jäänud. Soomes on näiteks muusikaala startuppe kümneid ja kümneid, kes ka omavahel koondunud on näiteks spetsiaalse Facebooki grupi kaudu. Meie soov oleks, et just muusika ja meelelahutuse inimesed, kes seni pole tehnoloogiavallas sees, tuleks oma ideede, soovide ja äriplaanidega tehnoloogiainimeste juurde, et need aitaks neid realiseerida. Tehnoloogia pole kunagi eesmärk iseeneses. Me tahame just, et reaalse maailma inimesed tuleks oma probleemidega ja mõtetega välja. Arendajad ja kujundajad aitaks neile siis vaid vormi disainida. See ressurss on meil Eestis olemas, tuleb seda aga vaid õigesti ära kasutada. Regionaalselt on muusika ja meelelahutus meie kandis tugev olnud, ka Spotify ja Soundcloud on ju Rootsist välja kasvanud. Seega sobiks muusikatehnoloogia tööstus ideaalselt ka Eestisse. Koostöö Tallinn Music Weekiga võib seetõttu olla pikemaajalise mitmeaastase töö esimene algatus. Tore, kui selle viljad tulevad kiirelt, kindlasti peame seda eesmärgistama aga ka mitmeaastases perspektiivis. Tuleb proovida, katsetada, küll siis tulevad ka edulood maailma tasemel.

Vaata lisaks:

http://garage48.org/tallinn

http://www.tallinnmusicweek.ee

Veel artikleid