Dead Janitor, võitlus hüpnootiliste polürütmide ning industraalsete trummeldamistega unetuse vastu

Kirjutas Evert Palmets
24-03-2018

Braňo Findrik a.k.a. Dead JanitorBraňo Findrik a.k.a. Dead Janitor
Dead Janitor esineb 6. aprillil Tallinn Music Week’i raames Beats From The Vaulti esitluspeol ja pakub teile sissejuhatuseks materjali kuulata, mis on spetsiaalselt Rada7.ee lugeja jaoks välja valitud.

"Mulle meeldib kasutada mikrohelisid ja tükeldatud sämpleid, et luua rütmilisi struktuure. Seega keerake aga kõvasti volüümi!" ütleb slovakk Braňo Findrik, kes kirjeldab oma projekti kui võitlust unetusega. Tema jäises elektroonikas leiab žanriüleseid hüpnootilisi polürütme ning industraalseid trummeldamisi. Dead Janitori lähenemist keerulistele meloodilistele struktuuridele, mis on põimitud pulseeriva bassi ja õõvastavate kolmedimensiooniliste artefaktidega, aitab kirjeldada kõige paremini mõiste "kirurgia".

Küllap kuuled seda küsimust iga kord, aga seleta palun oma artistinimi meile lahti.

Vajasime ühe sõbraga, kellega ülikooliõpingute aegu soovisime elektroonilise muusika projekti luua, esmalt head nime värskele kollektiivile. Mu Sony Walkmani kassetipleieris oli parasjagu "Dead Kennedys" kassett sees, mistõttu tegin ettepaneku kasutada ühe sõnaühendina sõna "surnud" ning teiseks midagi naljakat. "Koristaja" tundus tol hetkel täiusliku bändinime teise poolde asetatuna super laheda ideena, kuid meie "Surnud Koristaja" nimelist muusikaprojekti sellest hoolimata ei sündinud. Alles aastaid hiljem, kui hakkasingi tõsisemalt elektroonilise muusika produtseerimisega tegelema, otsustasin selle ammuilma välja mõeldud bändinime kasutusele võtta.

Dead Janitor ei ole su ainuke projekt, palun räägime meile kõike mida ma peame teadma su teisest aliasest, Sound Sleepist.

Sound Sleep on mul ambient-muusika projektiks. Mu looming oli juba Dead Janitori esimeste EP-de tekkides pöördunud vähem technoliku suuna poole ja aina rohkem orgaanilisemaks. Iga uue EP või minialbumi komplekti juures tundsin, et tahan jätkata edasiliikumise ja arenemisega, tahan alatasa teha midagi hoopis erinevat. Dead Janitori ja Sound Sleepiga ma hetkel piirdun; Sound Sleep keskendub rohkem mu hetkemeeleolust lähtuvate ja pinnapealsemate helide kallal eksperimenteerimisega, kui Dead Janitor on jällegi mõnevõrra sügavam ja kihilisem.

Sound Sleepi projekt oli vist mingil määral unetusega seotud. Kuidas unetusest võitu saada?

Unetusest on võimalik võitu saada vaid siis, kui sa suudad stressist vabaneda. Minu puhul tõesti muusika nagu oleks mind aidanud, tegin tundide viisi ärkvel püsides aina uut muusikat ja produktiivsus annab enesekindlust. Kuid ma ka kustutasin selle loomingu peale valmimist – tegu oli just nende hetkedega, kui Dead Janitor hakkas hoogu sisse saama ja mõistsin, et vajalike etappide läbimise võtmeks on siiski see, kui looming ka professionaalsemalt kõlaks.

Eksperimentaalset ja ambient-muusikat on küllaltki raske kirjeldada. Aga mida su muusika sinu jaoks edasi kannab või mis lugusid ta sulle jutustab?

See teema painab ka mind täpselt sama moodi, nii keeruline on põhjendada või midagi esile tuua, sest ma tunnen, et absoluutselt kõik ümbritsev mõjutab mind ja mu loomingut. Kui võtta mõni mu juhuslik "lugu", siis tegelikult ma ei saa sinna külge panna ühtegi pilti, kuvandit ega ka teemat. Enamasti, aga mitte alati, on teemaks lihtsalt tujumuutus või tunnetus, kus ja just millisel momendil ma tahaksin, et loo rõhk või energia muutuks. Tempo. Beat. Drone. Need "nimed" on lihtsalt juhuslikud nopped ja loo nime idee seisnebki selle tähenduse ühesõnalisuses. Ma aga olen hoopis väga huvitatud sellest, kuidas teised mu muusikat kuulevad, tajuvad ja tõlgendavad.

Beats From The Vault esitluspeo üks teine artist Solo Ansamblis Leedust kasutab näiteks vokaali eraldi instrumendina, lauldes emakeeles. Välismaalased vaevalt midagi sõnadest aru saavad… või ei olegi sõnumi täpne kirjeldus muusikas oluline?

Olen katsetanud ingliskeelseid sõnu sämplitena, kas siis ainult sellepärast, et oleks rohkem fun või olen leidnud, et see on oluline justkui rütmi arranžeerimise juures. Vokaal on kindlasti instrumendina efektiivne.

Millega Slovakkia täna eksperimetaal-muusika kogukonda täiendab ja mis on olulisemad sündmused, mida võiksime hakata jälgima?

Slovakkia eksperimentaal-muusika kogukond on hetkel õide puhkenud, võib öelda. Kogukond ise on küll väike, kui rikkalik – võid leida üsna suure hulga varieeruvat head elektroonilist muusikat, aga ka väga-väga head elektroonilise muusikaga eksperimenteerimist. Plaadifirmad nagu Exitab, Proto Sites, Urbsounds ja Blackwood Incident oleksid soovitatavad läbi kammida, kui tahad leida midagi põnevat. Ning keskuseks peame me muidugi oma pealinna Bratislavat, kus asuvad ka vastavad klubid kontsertide ja DJ-sündmustega. Kui satute Bratislavasse, siis tulge Fuga-klubisse, kus leiate eest Plnka-seeriapeod, Mäss-i ja väga huvitava A4-nimelise kontsptuaal-kultuurisündmuse koos iga-aastase Kraa festivaliga.

Sinu elektroonilise muusika karjääri õppetunnid on millised?

Otsi ja alati leia midagi unikaalset! Ning liigu sellega alati edasi. Proovi ka oma heliloomingus leida uusi lähenemisi.

Suurde edusse, rikkusesse ega kuulsusesse ma eriti ei usu, aga ma usun sellesse küll, et olen Slovakkia kohalikele oma loominguga silma jäänud ja mu ambitsiooniks on leida üles kõik need inimesed, keda mu muusika puudutab. Selleks peab ka natuke õnne olema ja mingil määral on mul see juba ka õnnestunud: tuleb osata olla õigel ajal õiges kohas ja omastada vastavad kontaktid selles skenes. Usun, et mul on veel küllaga võimalusi promootorite huviorbiiti sattumiseks ja mu suurim soov on ikkagi anda veel rohkem kontserte, mida põnevamas kohas ja mida huvitavama kontseptsiooniga, seda parem!

Oled oma muusikat peamiselt välja andnud digitaalsete minialbumitena. Kas unistad ka füüsilisest reliisist, meil siin Eestis näiteks vinüül paistab olevat kõigi suur-suur unelm.

Muidugi olen ka mina vinüüli-usku ja unistan ka ise sellest, et ühel päeval talletan end sellele. Vinüülplaatidega on hoopis teine tunnetus, neile mahub rohkem graafikat ja ka helikandjana on ta vastupidav, kuigi kuulamiseks mitte kõige mugavam moodus. Digitaalne EP on minu kogemuste järgi kõige kiirem ja lihtsam vahend inimesteni jõudmiseks, eriti kui praegusel ajal kuulataksegi palju muusikat kõrvaklappidest läbi telefoni või näiteks autosõidu ajal – nagu mulle meeldib teha.

Dead Janitor mängib Tallinn Music Weeki Beats From The Vault laval reedel, 6. aprillil, kell 19:30.

Dead Janitor @ Facebook | Bandcamp | Discogs.

Veel artikleid