Intervjuu: Ras Wolde, Wolde Egziabher soundsystemist Vilniusest

20-06-2017 | kirjutas: Simon Chaozlevel

Wolde EgziabherWolde Egziabher
Kahe kohaliku kuti, Jan Steadyrocka ja minu poolt veetav Tallinna Seafront soundsystem saab üheaastaseks. Kokkuvõttes oli üpris tulemuslik aasta. Meil oli paar mõnusat tantsuõhtut rahvusvaheliste külalistega ja mõned kohalikud seansid siinse rahva rõõmuks. Aprillis olime kutsutud mängima Soome, sealsele raskekaalu üritusele Helsinki Dub Club. Oli suur rõõm ja au meie jaoks reisida kogu oma helisüsteemiga esimest korda piiri taha. Anname endast parima, et valida välja parimad plaadid 60ndatest ja kaugemalt, rääkimata erilistest dubplate'idest. Nüüdseks on meil kolm superscoop kõlarit, et pakkuda seda mürisevat bassi, millest reggae austajad sõltuvuses on.

Oma järgmiseks tantsuõhtuks oleme kutsunud külla Wolde Egziabher soundsystemi Vilniusest, Leedust. Need mehed teavad hästi, kuidas saundi käsitleda ja terve maja värisema panna. Süsteemi ninamees, Ras Wolde, räägib meile natuke oma tegemistest ning sellest, kuidas elu Leedus läheb.

Intervjuu juurde tegin aga Rada7.ee spetsmiksi. Mängisin ühelt vinüülimängijalt, kasutades sireeni ja efekte oma mikserilt, seega on lugude vahel veidi õhku. Kõik lood on mu vinüülidelt. Soundsystem style!



Räägi palun meile oma soundsystemi lugu.

See kõik algas umbes 12 aastat tagasi, kui hüppasin kampa kohaliku selektori Pijusega, kes nüüdseks on Kala soundsystemis. Ajasin deejay teemat ja olin ka vastutav mikrofoni eest. Tol ajal oli liikumine just alanud ning tegime kõike nii, kuidas parajasti võimalik oli. Kindlasti meenutamist väärt aeg, sest tegime asju, mida varem ei olnud tehtud. Kolme aasta pärast läksid me teed erinevas suunas ning ma proovisin selektori tööd, mis viis ideeni ehitada ka oma helisüsteem, sest meil polnud oma kõlareid varem olnud.

Mu valik kujunes järjest rohkem ja rohkem rootsi ja dubi põhiseks. See oli midagi erinevat nii meie kui rahva jaoks, kes selle peale lihtsalt seisid tantsupõrandal ja passisid meid või lausa lahkusid. Elu edenedes jõudis muusika õigete inimesteni ning nüüd on asjad paremini. Kogusin umbes neli aastat plaate ja varustust. Neil aegadel oli meil bänd nimega Wolde Egziabher. 2013. aasta suvel oli meil bändiga viimane esinemine ning sündis soundsystem. Mängime regulaarselt Leedus, oleme käinud Riias ning ootame põnevusega Tallinna tantsuõhtut.

Kas reggae muusika saaks eksisteerida ilma soundsystemiteta? Mis arvad?

Reggae ilma soundsystemita on nagu kala ilma veeta. Ma arvan, et artistid, produtsendid ja soundsystemid sõltuvad üksteisest. Soundsystem on reggae muusika raadio. Bob Marley, Dennis Brown, Gregory Isaacs – kõik nad lõid edetabelites läbi tänu sellele, et soundsystemid mängisid nende muusikat. Paistab justkui, et ilma soundsystemiteta oleks reggae juba ajaloo hõlma vajunud, kuid see on endiselt elujõuline ja populaarne. Muusikud ja produtsendid, kes on soundsystemitest inspireeritud, loovad uusi stiile, mis tulevad ja lähevad, kuid reggae püsib. Minu arvates on reggae kõige mõjukam muusika viimasel 40. aastal.

Aga mis on soundsystemite tulevik?

Hetkel tunduvad soundsystemid oma populaarsuse tipus. Neid on igal kontinendil. Kultuur on muidugi väga mitmekülgne, iga soundsystem läheb oma teed. Me hoiame rootsi ja dubi au sees ning loodame, et sünnib ka uusi süsteeme, mis austavad algupära ning järgivad stiili. Usume oma süsteemi ning loodame, et me energial ja sõnumil on ühiskonnale positiivne mõju. Püüame õpetada noori, et haridus on tuleviku võti, et usk võib liigutada mägesid, et igaühel on annet ning meie kohustus on maa ja kogu inimkonna heaks töötada. Usume, et kui inimesed kuulevad sõnumit, ei ole neil võimalik mitte muutuda.

Räägi meile süsteemidest, selektoritest ja muusikutest, kes sind inspireerivad.

Inspiratsioon tuleb kõikvõimsast Loojast. Kui aga rääkida muusikutest, siis on nendeks kindlasti Dennis Brown, Culture, Bob Marley, Burning Spear, Count Ossie ning kõik suured muusikud, reggae loojad. Nimekiri on lihtsalt liialt pikk, et nad kõik kirja panna: Bim Sherman, Ijahman Levi, Vivian Jones, Dennis Bowell, Twinkle Brothers, Dub Judah, Johnny Clarke, The Congos, Ras Michael, Idren Natural, Dread & Fred, Noel Zebulon, Mad Professor, Freddy McGregor. Amongst soundsystems these are legendary Jah Shaka, Coxsone, Roots Injection, Jah Youth, Entebbe ja kõik suured ja väikesed süsteemid. Igaks pakub enda asja ja annab inspiratsiooni.

Oleme kuulnud, et sa ka produtseerid. Räägi sellest ka lähemalt.

Ma olen püüdnud muusikat teha nii kaua kui end mäletan. Esimesed salvestused tegin kahele kassett-makile kui olin seitse või umbes nii. Kahjuks ei ole mul muusikalist haridust, sest tegelesin judoga. Polnud piisavalt aega muusikaks. Kui trauma tõttu spordist loobusin, üritasin end ise muusikas harida. Mingi aja olin osa bändist Wolde Egziabher ning nüüd töötan oma kraami kallal. Lugu nimega “Right Way” avaldati 7” vinüülplaadil “On In The Spirit” plaadifirma poolt Inglismaal 2016. Plaanime ka Wolde Egziabher leibeli luua.

Hetkel töötan koos Ignasega, meie soundsystemi mehega, ühe leedu- ja inglisekeelse projekti kallal. Ma ei saa veel detaile jagada, aga loodame esimese reliisini jõuda järgmisel aastal. Muidugi on ka teisi projekte käimas, millest osad saavad varsti valmis ja loodetavasti vähemalt osa neist ka antakse välja. Tavaliselt mängin kõik instrumendid ise sisse, kuid meie stuudios käib ka palju külalisi. Seega proovime luua saundi, mis kombineerib live ja digitaalset. Samuti loodan, et õnnestub oma bändile taas elu sisse puhuda.

Milliseks valikuks võiksime tulevale tantsuõhtule mõeldes valmistuda?

See on kõige raskem küsimus. Iga õhtu on unikaalne millegi poolest, eriti kui me mängime Vilniusest väljas. Igal juhul luban kaalukat valikut klassikast värskemate reliisideni. Dennis Brown, Bim Sherman, Johnny Clarke, Tenastelin, Idren Natural, Dread & Fred, Twinkle Brothers, Vivian Jones, Cultural Roots, Ijahman Levi ning mõned prisked dubplate'd!
Wolde EgziabherWolde Egziabher

Tulev tantsupidu radaseitsmes: https://www.rada7.ee/yritus/95044/
Osale FBs: https://www.facebook.com/events/1826559244276731/

Simon Chaozlevel
Simon on Seafront soundsystemi ninamees ning Strictly Dub Recordsi eestvedaja.

Vaata selle autori kõiki artikleid »

Rada7.ee
20-06-2017
kell 13:17

Piletimäng üritusele!

Osale siin: https://www.rada7.ee/loos/172/Piletimang-Seafront-meets-Wolde-Egziabher-soundsystem

aksel
21-06-2017
kell 21:40

Milles see "süsteem" seisneb? Kas igal DJ-l on oma kõlarid või mis värk on? Selgitage, palun, vanainimesele

ivo
22-06-2017
kell 09:40

Väga hea küsimus. Siin artiklis on tegelikult veel konkse, millega tuleb konkreetse skene ja stiili puhul arvestada.

"Soundsystem" on üks neist ja inglise keelses tekstis kasutatakse seda segamini nii konkreetse helitehnikahunniku kohta kui selle tehnikaga kaasas käiva gängi kohta. Jep, üpris segane värk, aga tuleb tunnetuslikult lihtsalt aru saada. Et veel segasem oleks, siis inglise keeles kasutatakse veel osades kohtades lühendatult "sound", nt härra Ras Wolde on "leader of the sound". Eesti keeles otsetõlkena seda mõlema puhul kasutada kõlab erakordselt tobedana, mistõttu olen osadesse kohtadesse jätnud arusaadavuse huvides "soundsystem", osades kohtades helitehnika ise tõlkinudki "helisüsteemiks" ja kui pigem on selle kraamiga kaasas komplektis olevast gängist juttu olnud, siis vahel kasutanud loominguliselt lühislängina "süsteemi".

Reggae/dancehall/dub/... teemas on veel huvitav tegelane "deejay", kes pole kohe mitte kuidagi DJ. Hoopis selektor/selector on pmst DJ. Deejay on seal ikka mees mikrofoniga, kes instrumentaalidele lives peale hõikab. Kui väga laulva stiiliga peaks olema, siis on ta lausa "singjay".

Tantsuõhtu kõlab muidugi ka mõnusalt pensionärikalt, aga ma siiski arvan, et kui ürituse kohta on lühidalt "dance" kasutatud, siis saab enam-vähem sarnased tähendusväljad :)

Mis veel... "Dubplate" olen ka jätnud tõlkimata, sest see ka võib vastavalt olukorrale natuke erinevaid asju tähendada. Olen lugenud internettides skenemeeste vaidlusi, et mis siis ikkagi täpselt on tr00 dubplate. Igal juhul on dubplate special eksklusiivne versioon mingist palast, ideaalis seotud kuidagi ka seda mängivad soundsystemiga (nt sõnades hüütakse nimi maha vms).

tont
26-06-2017
kell 20:01

Ma olen niimoodi aru saanud:

Dancehall tähendaski Jamaikal algselt lihtsalt seda, et Soundsystem sõitis kaubiku või veoauto kastis kuskile kohale, pandi püsti ja kõlaritest pandi muusika mängima. Bass tegi pumm-pumm, kõrged sagedused tegid tsirp-tsirp - kostis kaugele. Inimesed kuulsid, kogunesid kokku ja tantsisid. Kõik toimus lageda taeva all - see taeva-alune maa ongi dancehall. Nii lihtne see ongi.

Dubplate - tavaliselt alumiiniumist südamikuga ketas, mis on kaetud spets nitrotselluloosi-lakiga. Sinna on siis spets teradega vaod sisse lõigatud. Pealtnäha vaadates näeb välja nagu vinüülplaat umbes, aga tegelikult pole materjalina kasutatud vinüüli. Kasutati/kasutatakse selleks, et: oletame et muusikud on just stuudios mingi loo salvestanud, pidu on tulemas ja tahetakse seda peol mängida ja testida, kuidas inimestele meeldib. Selle asemel, et hakata kohe pressima vinüüli (mis nõuab rohkem aega, pressimiseks matriitsi-negatiivi valmistamist, erinevaid keemilisi protsesse jne) on lihtsam lõigata üks test-plaat. (Tegu ei ole testpressiga vinüülivalmistamise mõistes).
...ja siis, kui lugu on hea ja läheb hästi peale, siis valmistatakse sellest hiljem juba vinüül. Kui lugu ei toimi, siis temast vinüüli ei valmistata ja ta jääbki haruldaseks dubplate-versiooniks. Materjal, mida kasutatakse dubplate valmistamiseks on palju pehmem kui vinüül ja seda saab mängida ainult loetud arv kordi.
Lisaks reggaele ja dub-ile on muusikastiilidest dubplate laialdaselt kasutusel olnud trummis ja bassis, enamasti 90-datel kui plaadimüük heal järjel oli. Jälle sama stsenaarium - uus lugu oli valmis saanud stuudios, pidu tulemas - lõigati üks plaat testimiseks. Kui oli hea lugu ja toimis, läks juba tootmisse ja sai hiljem vinüüliks. Tuntumad dj-d nt (DJ Grooverider) omasid alati sidemeid, et saada uusi värskeid lugusid, et neid eksklusiivselt oma setis mängida.

ivo
26-06-2017
kell 21:17

Jah, aga selle dubplate tähendusväli siiski vist ajas natuke moondunud. Olulisem on eksklusiivsus kui ajaline piiratus või eelnev testimine.

aksel
27-06-2017
kell 00:37

Aitäh! eyes

tont
27-06-2017
kell 01:56

Olulisem on eksklusiivsus kui ajaline piiratus või eelnev testimine.

Jah, kuid eksklusiivne üksinda ei ole iseenesest mingi kvaliteedi näitaja, õigus? Lugu ise peab ka hea olema, ja selle meediumiga testitakse. Kas võib seda nimetada kvaliteedikontrolliks...tundub küll nii.
On ka selliseid, mida on ainult 1 eksemplar. Seetõttu on paljud neist ka kadunud. Aeg-ajalt ilmuvad mõned jälle välja. Osad inimesed tegelevadki selliste kadunud või unustatud lugude väljaotsimisega. Soovin neile õnne sellel huvitaval teekonnal.

Tõsi, aeg-ajalt juhtub ka nii, et osade artistide niiöelda demod saavad populaarseks, sest neid on väike kogus ja huvilisi on palju. Asi ise ei pruugigi muusikaliselt ja huvitavuselt hea olla. Eks see ilu on kogeja kõrvades, ilu vaataja silmades jne

ivo
27-06-2017
kell 09:21

Jah-jah, aga ikkagi aga :)

See, mis sa rääkisid on täiesti tõene, sealt see tuli.

Aga nii palju kui ma aru saanud olen, siis võib dubplate special olla nüüd ka täiesti meediumist sõltumatu ja lihtsalt erilugu. Vist võib olla isegi täiesti sama lugu, mis kuskil lausa avaldatud, aga selle konkreetse versiooni peal hüütakse konkreetse soundsystemi nimi maha vms.