Lautomunk. Vestlus Jozef Van Wissemiga.
Kui muusika oleks vaid kogemiseks, kas sellisel juhul ei ole kõik jutud maailma muutmisest muusika läbi üks parimaid nalju? Tõsi, muusika maailma ei muuda. Küll aga võib see muuta inimesi. Konstertidel on ette tulnud. Teinekord näen seda mängude ajal oma silmaga. Muusikaline palindroom on kahtlemata efektiivne moodus kirjutada kaks korda pikemaid palasid, kuna selle võtte tunneks ära vaid asjatundjad. Nagu olen aru saanud, sedasorti publikut sa eraldi taga ei aja. Sellegipoolest, kas sinu muusika vajab mingit erilist kuulamismudelit? Erilist mudelit küll tarvis ei ole, sest muusikalised palindroomid on peale kõige muu ka lihtsalt head meloodiad. Oled mänginud õige erinevates kohtades. Lennujaama ootsesaalidest muuseumiteni. Sul ei paista laiema publiku püüdmisega probleeme olevat. Elitaarne seisukoht, mida mõned artistid evivad. Jah, töötan selle nimel, et lauto laiema publikuni viia. Räägime filmimuusikast. Mis sinu hinnangul filmimuusika funkstioon on või peaks olema? Muusika võib anda filmile eraldi jälgitava tegevusliini, eraldi kihi. Kui koostöö lavastajaga õnnestub, võib koostöö läbi sündida midagi õige tahedat ja mitmekihilist. Mis arvad, kas filmidel on olemas "õiget" saatemuusikat? Näiteks olen näinud filmi "Nosferatu" oma kolme erineva muusikalise saatega ja raske on õelda, milline neist see "õige" on. Filmile annab identiteedi vaid üks spetsiifiline muusika. Oleneb vaatenurgast, filmindust peetakse ka unenäotööstuseks. Kas sinu kui muusiku unenägudel on helitaust? Dokumentaalid ei ole kindlasti unenäod, samuti ei pea ma tööstuslikeks ulmadeks iraanlase Jafar Panahi poliitilisi mängufilme. Lautomäng seevastu on kahtlemata unenäoline. Ja Hollywoodi filmitööstus ei tooda unenägusid vaid miraaže. 80-date alguses oli üks sinu esimesi noorpõlvebände Desert Corbusier. Kuna kogun väikestviisi säärast kraami, olen kassetiripi kaudu selle pundiga isegi tuttav. Kuidas sel ajal asjad käisid? Kas sedasorti tujukas postpunk oli Hollandis laiema kandepinnaga või kõigest hooajaline puhang? Mina seda postpungiks ei nimetaks, see oli liialt euroopalik nähtus. Oled ende kõlade või lugude juurde kunagi hiljem ka tagasi tulnud? Kõlade juurde mitte, aga suhtumise juurde võibolla isegi olen. Wikipedia põhjal ilmus sinu esimene "päris" album aastal 2000, kui olid kolmekümnedates eluaastates. Millega vahepeal tegelesid? Vahepeal omasin Hollandis baari ja elasin rokenrolli vaimus. Müüsin baari maha, kolisin New Yorki ja hakkasin elama nagu munk. Mida konsterdilt oodata maksaks, kollektiivset transsi või tormilisi aplause lugude vahel? Kas oled rohkem lavaoleku või repertuaari peal väljas? Olen transi peal väljas. Varasemates intervjuudes oled Arvo Pärti hea sõnaga maininud. Kas on midagi, mida Pärdi loomingu põhjal muusikuna õppinud oled? Avastasin tema muusika liiga hilja. Oskad pakkuda, milline on sinu kõige ligipääsetavam album, millega sinu loomingu avastamist alustada maksaks? Kõige värskem. "When Shall This Bright Day Begin" (2016, Consouling Sounds). Kuula albumit bandcampis. Lõpetuseks uuriks, kas sul on mõni lemmikpala lauto kõrgajast? Miks just see? Praegu on selleks Cascades (Ennemond Gaultier (1575-1651)) - La Cascade, Chaconne in F major). Barokiaegne pala. Hindan selle meloodiat. - - - Vilsandi Trance Tallinnas Jozef Van Wissem esineb 4. novembril 2016 "Sinilinnus" Vilsandi Trance Tallinnas külalisena. jozefvanwissem.bandcamp.com jozefvanwissem.com |
|
mu5tr1d 24-10-2016 kell 00:52 |
"Olen transi peal väljas." |
dokora 24-10-2016 kell 09:48 |
Uusim trance on selline: https://www.youtube.com/watch?v=I5xP66nqtdc |