Leech ja edukalt läbitud Kolgata tee

25-11-2007 | kirjutas: MC STan B




Oleksin ma andekas disainer/animaator, joonistaksin ma Leechi albumile „Tram-o-Gram” täispika animatsiooni. Seda ma kahjuks ei ole, nii et leppisin oma intervjueerimisvõimega ja pärisin Rainerilt, Erikult ja Ivolt, kuidas loodi debüütalbumit, mida paljud Eesti alternatiivroki sõbrad olid juba pikisilmi oodanud. Plaadi presekad toimuvad vastavalt 23. ja 30. novembril Tallinnas ja Tartus.

No nii. Palju õnne, Leech, albumi puhul! Kolgata tee on lõpuks läbi. Kaua see teil kestiski?

Erik: Salvestus vist kolme aasta ringis, lühemate-pikemate pauside ja tagasilöökidega.
Ivo: No tegelt vist 2,5 aastat on möödas esimesest salvestusajast. Läksime ju kevadel millalgi vist? Kõik korrad kevadel alustanud.
Rainer: Kolm suurepärast rikkalikku aastat.
Erik: Ligi pooleaastaseid pause oli ka ju vist selle kolme aasta sees, aga sinna sisse kuulus ka kirjutamisprotsess kohati. See venitas pikemaks.
Ivo: Lepime kokku siis, et kolm lihtsalt, mis iganes ta tegelt aega võttis.

Enne kui asume albumi enda kallale, seletage palun lahti, mida ikkagi tähendab või mis asi on Tram-o-Gram, sest ainus, mis mina selle kohta leidsin, oli midagi rinnaoperatsioonidega seonduvat.

Erik: Rainer, sa eile seletasid Tram-o-Grami. See oli hea kokkuvõttev.
Rainer: Haha – noh, nagu ma paar korda juba olen saanud seletada (mida oligi aimata, et tuleb teha), siis sai see, nagu nii mõnigi teine idee sellel plaadil, alguse naljast, et sõites 1000ndat korda trammiga üle Magdaleena silla proovi, tegime mingit nalja, mis eskaleerus kuskile sinna, et plaadi nimeks võiks ka „Tramm” panna, ja siis sealt edasi, et eiei – trammogramm. Aga tegelikult seda võib tõlgendada nii nagu visuaalis välja näeb, sõnum tulevikust/minevikust.
Ivo: Jah, nagu 2001 odüsseias... Järsku kusagilt mingi objekt maa sees ja surpise.
Erik: Heal lapsel mitu nime (tähendust).

Kui te kolm aastat tagasi plaati salvestama hakkasite, kas teil oli siis kontseptsioon enam-vähem paigas, et tuleb sellise sõnumiga plaat, või kujunes see selliseks nende kolme aasta jooksul?

Erik: Osaline kontseptsioon oli, aga suuresti kujundas ta end ise ajapikku, vahetult.
Rainer: No see ikka suures joones kujunes välja selle kolme aasta jooksul. Kui võrrelda samu lugusid kolm aastat tagasi nende plaadipealsete versioonidega, siis suures osas siiski alles on jäänud pealkiri või paar riffi, kui sedagi. Aga mingid läbivad ideed, see irooniamoment näiteks, on alati olnud juures.
Erik: Mõnel lool vähem, mõnel lool rohkem. Ses mõttes, plaat on ikkagi värske, mitte kolme aasta vanune materjal.

Aga siiski, kas terve plaat jutustab ka nagu ühe suure stoori või võib lugusid ka täiesti iseseisvatena võtta?

Erik: Üks suur stoori, mille sees võib ka n-ö peatükke eraldi võtta. Või no mis suur, lihtsalt stoori.
Rainer: Jah, nagu Erik ütles, et lood on nagu peatükid selles suuremas portsus, aga sellega nägimegi preproduktsiooni osas ehk väga kõvasti vaeva, et lood töötaks nii tervikuna kui ka eraldi, see on suhteliselt tricky teema, aga tulemusena vähemalt minu meelest sai nii nagu mõeldud.

Te väljastasite plaadi minu teada oma kulu ja kirjadega. Veidi riskantne ettevõtmine pole?

Rainer: Ikka on, aga härrad sponsorid Mirko Miilits ja Andres Tomingas ikka olid helded ... Aga ma arvan, et ehk see pole nii riskantne kui tundub, selles mõttes, et rikkuse ja kuulsuse peale me välja ei läinud. Kogu see materjal sisse ja välja on olulisem, kui sealjuures nulli ka jõuda, siis oleks lihtsalt topeltvõit.



Muideks, mis sai/saab omal ajal laineid löönud singlist „Disconnected”? Re-release? Netis kuulamiseks?

Rainer: Eks elu näitab. Loodetavasti ei jää „Tram-O-Gram” viimaseks reliisiks ja igasuguseid plaane on mõneks ajaks juba tehtud. Aga eks eluke näitab. Too ju ikka voolab ühes sängis, ühele poole.
Erik: Elu mõte.

Teil on plaanitud nüüd ka presekaõhtud. Mida erilist nendel saab? Ägedat videograafikat? Pauku-mürtsu?

Rainer: Haahah, jaaaah, laser¨õu ja keerleval laval trummid.
Erik: Mingit erilist teatrit me seal ei korralda, loodetavasti kõigile positiivne ja emotsionaalne kogemus, aga laserid ja leegid on kindlasti ikka juures (naerab.)
Rainer: Ehk nii meile kui ka publikule on põnev, et me üle aasta laval jälle. Jah, ja mitte niisama laserid, aga need, mis lõikavad. Robotite laserid. Aga näiteks Tartus on see vist esialgu esimene koht, kus saab plaati ja särke näiteks. Ja ega Burn Stillgi vist väga tihti Tartu kanti ei eksi.
Magnus: Lasermõõgad on ka!

Ma uurisin tükk aega kujundust, kuid ei leidnud kuskilt teie pikaaegset sümbolit – vikerkaart. Kuhu see kadus?

Erik: It’s all over the place.
Magnus: Vikerkaar läks Pariisi!
Rainer: Aga jah, vikerkaar on igal pool. Teises võtmes.

Kusjuures, juba päris mitu väljaannet on jõudnud teie plaati arvustada. Kas selline soe vastuvõtt oli teile üllatuseks või teadsite te salamisi, et kaua tehtud kaunikene ning et seda nii lihtsalt ära ei põlata?

Erik: Ikka üllatuseks. See kolm aastat ajas juhtme nii kokku, et ei teadnud üldse millist reaktsiooni oodata.
Rainer: Ärapõlgamist me vast ei kartnud, aga nii positiivseid vastuseid küll ei osanud oodata.
Ivo: Arvasin, et me oleme sellise venitamisega juba nii üle keeranud, et võimatu on millegi piisavalt heaga hakkama saada.
Rainer: Eriti ei jõudnudki selle peale nii mõelda, et mis siis saab, kui väljas, see eriti lõpuks tundus kuskil nii kaugel olevat, et ei osanudki arvata midagi.

No loodetavasti järgmist plaati ei tule kolm aastat oodata.

Rainer: Loodetavasti. Aga samas ei välistaks, kuigi need kolm aastat tegid mingi 10 000 korda targemaks.
Erik: No viis aastat on maailmalõpuni aega! Vaatab, mis teha annab.
Ivo: Jah, ja enne seda vahetult laseme mingi minimal electro plaadi välja. Puhas kosmos.
Rainer: Pärast maailmalõppu tuleb uus plaat. Vot SIIS on puhas kosmos.

Aga olgu, poisid, viimased sõnad lugejatele? Õrritage ka millegagi. Et tuleb plaadi japanese edition või et seda plaati kuulates saab tagurpidi ajas rännata.

Erik: Plaati kuulates saab ajas rännata igale poole. Ilma plaadita saab ka.
Rainer: Leech & Reet Linna split-vinüül 2008
Erik: Kohtume ajas ja ruumis!

MC STan B
Bojaarikultuuri külalislektor Rada7-s.

Vaata selle autori kõiki artikleid »

ivo
25-11-2007
kell 18:47

Natuke hilinemisega see intervjuu, Tallinna esitlus oli juba ära ja väga äge oli.
Tartu kontsert aga alles tulemas ja soovitan soojalt minna.

Leech & Reet Linna split-vinüül 2008
super n

Jarmo
25-11-2007
kell 18:50

Rainer: Pärast ülejärgmist lugu tuleb uus plaat.

tuf-tuf
25-11-2007
kell 22:02

pärast ülejärgmist maailmalõppu tuleb anekdoot.

Cyberbear
25-11-2007
kell 22:04

anekdoot võiks tulla peale ülejärgmist postitust ja anekdoodi võiks postitada pez, eksju n

MC STan B
26-11-2007
kell 08:41

Tere, pikad juhtmed. Nüüd tabasin ära vikerkaare asukoha

maunz
26-11-2007
kell 10:07

"ja pärisin Rainerilt, Erikult ja Ivolt, kuidas loodi debüütalbumit" ... et lasermõõga magnus oli ka siiski vastamas selgub intekast?
Lahe lugemine;)

MC STan B
26-11-2007
kell 10:40

ja pärisin Rainerilt, Erikult ja Ivolt, kuidas loodi debüütalbumit ... et lasermõõga magnus oli ka siiski vastamas selgub intekast?Lahe lugemine;)


Ei sellega oli nii, et magnus ei osalenud intekas, aga PeZ kopis tema mingi tsitaadi. Nii et ikkagi kõik õige

maunz
26-11-2007
kell 11:05

elame moodsal ajal jah:)

Madu
27-11-2007
kell 18:07

minu meelest need viimased promopildid ei ava üldse Leechi olemust... kui nad mingil viimasel ajal, kui ma neid suhtkoht väga vähe natuuris näinud olen, just väga kardinaalselt muutunud pole muidugi. eelmised olid märksa ... ee... leechimad. n

deepnshit
27-11-2007
kell 18:40

et liiga nagu promopildid? :-)

Madu
27-11-2007
kell 23:13

eiei, kuidagi... noh... mingi alatoon on nagu puudu. särtsu on vähe.

nikita
28-11-2007
kell 19:13

klassikalised mis muud

ghola
28-11-2007
kell 20:55

jehhuu kui mõnus artikkeel.

bonne
28-11-2007
kell 21:40

fraasiga Kolgata tee meenub hoobilt üks RÄNK asi...one and only, almighty MÄRT SULTS oma übermuusikaga...pure sonic evil rape. aamen.

kodutööstus
28-11-2007
kell 22:02

fraasiga Kolgata tee meenub hoobilt üks RÄNK asi...one and only, almighty MÄRT SULTS oma übermuusikaga...pure sonic evil rape. aamen.


pure sonic evil rape

bonne
28-11-2007
kell 22:49

tra see ON ränk mees n

maunz
28-11-2007
kell 23:17

Nagu meie oma cash nohh, attituudi täis. Kunagi proovika pets rääkis, et mees oli salvestades ikka nii laulnud, et terve maja kajas, võimas mees n

bonne
28-11-2007
kell 23:19

kui tahab sõidab oma Patroliga tervest rügemendist pededest üle. võimas indeed.

maunz
28-11-2007
kell 23:23

mõtsin, et läheb offtopikuks aga jutt ilusti ikka vikerkaare juures.

bonne
28-11-2007
kell 23:27

ikka ikka...we got style n

klaver
30-11-2007
kell 01:16

Mayan calendar ends in 2012, then what? Uh? Uh?

päris mõnus n

sonesta
01-12-2007
kell 19:36

pmts Leechi uus promopilt out tomorrow.
stay tuned!

Charlie
04-12-2007
kell 21:12

Noh, sonesta, kus on, ah??
n

Charlie
04-12-2007
kell 21:12

Ja jätke jama, Egert tegi ju piisavalt kütteid pilte, miks enam ei ole? :(

sonesta
04-12-2007
kell 22:38

haha ma ple jõund veel tuunida:D

Lembetu
05-12-2007
kell 17:12

Nüüd siis ka Nailboardis olemas: Leech "Tram-O-Gram" CD

Madu
07-12-2007
kell 14:20

nii. ma sain eila lõpuks oma plaadi kätte siis. noh. ma olen täispaketitarbija. et enne põhimõtteliselt ei kuula ja ei lähe väga ärevilegi, kui asi füüsiliselt näpu vahel.
noh. ok. lähen siis öösel koju, panen kõrvaklapid valmis, sean ennast mõnusasti sisse, et nüüd küll kuulan. panen plaadi mängima ja kougin vahelehe välja ja...
PRGT!!! sõnu ei ole.
eks ma siis panin plaadimängija jälle kinni ja n natuke aega.
aga et NIN ja Grinderman (tuleb välja, et viimasega on Leechil muidki paralleele peale ahvipoisilembuse) on mulle varem juba analoogse pettumuse valmistanud, siis ma VÄGA ei vihastanud. ja noh, õnneks ripuvad nii ühel, teisel kui ka kolmandal sõnad kenasti netis üleval ja sealt saab need kätte ikka, kuigi ausalt öeldes ma ikka üldse ei saa aru, mis kuradi pärast jätavad sõnad vahelehte paigutamata sellised tegijad, kelle puhul SÕNAD on iseenesest ju ilgelt olulised, eksole, ja kelle plaati tahaks vahel ka mitte lihtsalt kihutamise või läbu taustaks kuulata, vaid just nimelt nii, et paned klapid pähe ja tõesti KUULAD. MÕTTEGA. SÕNU KÕRVALE LUGEDES. ja seda ERITI sel juhul, kui sul on plaanis kõnealust albumit ka (k)arvustada. ja juhtumisi mul see plaan on. aga see nüüd venib natuke veel. sest ma pean need kuradi sõnad sealt netist ära kopima ja võimalikult kompaktseks kokku küljendama ja välja printima ja no kurat - ei ole sama tunne neid valgelt paberilt lugeda, kui albumi vahelehelt, kus nad moodustaksid osa kontseptsioonist. ja nigu ma siin vihjete põhjal aru olen saanud, peaks tegu olema just nimelt kontseptalbumiga, eks ole. n n
persse. neetud netiajastul, kus peaaegu absoluutselt kõike virutada saab, ootaks bändilt ausalt öeldes, et nad neisse, kes nende loomingu originaalkandjad soetavad, pakuks neid tõesti täispaketina.
et see oli siis esimese hetke karvustus. arvustus tõenäoliselt järgmise nädala Saundis. kui ma lihtsama vastupanu teed ei lähe ja seda arvustamist hoopis Ülo Külma hooleks ei jäta. n

P.S. aga seda ma pean küll kohe ütlema, et vahelehel olevatelt piltidelt tunnen ma nüüd küll juba Leechi ära. n

ash
07-12-2007
kell 14:28

kindlasti üks parimaid asju,mis sellel aastal ilmunud siinmail

Madu
07-12-2007
kell 15:31

vaatasin, et ma olen ühe värdlause tootnud.

õige on:
...ootaks bändilt ausalt öeldes, et nad neile, kes nende loomingu originaalkandjad soetavad, pakuks neid tõesti täispaketina.

bonne
07-12-2007
kell 17:21

kindlasti üks parimaid asju,mis sellel aastal ilmunud siinmail
kindlasti üks parimaid asju,mis sellel aastal ilmunud siinmail


päris kindlasti kohe...eriti kui arvestada fakti et ega polegi midagi rohkem ilmunnd ju...noh albumit siis...ok, orelipoiss yet to come...

ash
07-12-2007
kell 17:48

tglt mu silmis on veel 3 bändi(spz),keda paneks selle aasta albumite suhtes ühele pulgale n

petti
07-12-2007
kell 22:04

minu meelest ka väga hea aasta eesti muusikas. kus eland oled bonne

sonesta
08-12-2007
kell 18:03

haha

Charlie
08-12-2007
kell 19:19

No võiks paljaste tissidega olla ikkagi, promopilt ju :P

MC STan B
08-12-2007
kell 20:19

Sekundeerin

sonesta
08-12-2007
kell 21:13

no ma ka seda mõtsin a öelge seda krissukale n

MC STan B
08-12-2007
kell 22:10

No ise oleks võinud öelda. A ma purjus ka juba

deepnshit
10-12-2007
kell 13:04

Delfistunud

ivo
10-12-2007
kell 13:06

"Captain Obvious" n

painkiller
10-12-2007
kell 13:10

irv
helikandjate küsimuse vastus ka hea

azad
10-12-2007
kell 13:14

vastaja on ilmselgelt küsijast üle.
n
hea on lugeda kui "ajakirjanik" lolliks jääb.
ja see ka, et mida kunagi küsida ei tohi.... pwnt.

maunz
10-12-2007
kell 13:25

mulle jääb mulje et poistel oli liiga suur eelarvamus delfi ja ajakirjaniku suhtes.
Lolliks ei jää mitte ajakirjanik vaid lugeja kes sellest intekast midagi targemaks ei saa peale selle, et bändil on hea irooniameel.

ivo
10-12-2007
kell 13:25

Eks seegi ole muidugi kahe otsaga alati. Võibolla konteksti arvestades oleks võinud siiski kõvasti sõbralikum olla?

ivo
10-12-2007
kell 13:30

Jeh, sama postitus Maunziga pmst. Aint, et mitte eelarvamus, vaid Delfi noortekasse ju kirjutavadki noored kui ma ei eksi. Ehk nö "üle olla" ei peaks olema eesmärk ise, vaid siiski kasutada võimalust pakkuda ka ükskõik milliste küsimuste juures siiski seda informatsiooni, mida endal tarvis :)

Rene13
10-12-2007
kell 13:43

mulle jääb mulje et poistel oli liiga suur eelarvamus delfi ja ajakirjaniku suhtes. Lolliks ei jää mitte ajakirjanik vaid lugeja kes sellest intekast midagi targemaks ei saa peale selle, et bändil on hea irooniameel.


Tundub, et ajakirjanikul oli ka pisut põhendamatu eelarvamus kui arvab, et keskkonda, mille muusikaajakirjanduse alane lagi on kellegi Rivo võrratud livearvustused, keegi niiväga "targemaks saamise" eesmärgil külastab. Või kui peakski selliseid leiduma, siis mina seda inimest tunda ei taha. Või mida tõepoolest vastata küsimustele stiilis "mis on kõige hullem asi, mida kuulsaks saamise nimel oleksite valmis tegema?"

maunz
10-12-2007
kell 14:02

@Rene
Antud keskonnas ka ilmund artikkel vooldist näiteks, mille juures ma olin hea meelega nõus kirjutajale abiks olema mõne mulje jagamisega.

Sa ei külasta rada7et ka ilmselt kui kooli kus lips ees teadmisi taga nõuda aga targemaks saad ikka, julm paratamatus;) Enivei ei toimi reklaam ja promo eriti inimese tarkust vaid just selliseid juhuslikuna näivaid killukesi ära kasutades.

Rene13
10-12-2007
kell 14:29

@Rene
Antud keskonnas ka ilmund artikkel vooldist näiteks, mille juures ma olin hea meelega nõus kirjutajale abiks olema mõne mulje jagamisega.

Sa ei külasta rada7et ka ilmselt kui kooli kus lips ees teadmisi taga nõuda aga targemaks saad ikka, julm paratamatus;) Enivei ei toimi reklaam ja promo eriti inimese tarkust vaid just selliseid juhuslikuna näivaid killukesi ära kasutades.


Eitea, mind alati üldpilt korades rohkem huvitanud, kui killukesed. Antud juhul tekkis selline pilt, et näe vaat kus lops, äärmiselt taibukas bänd. Tunduvalt vastupidine arvamus tekiks kosseisust, kes tõesti suvatseb vastata seesugustele mittemidagiküsivatele küsimustele, nagu need küsitavale korda läheksid. Kui ma poleks Leechi albumit juba kuulnud või vähemalt kavatseksin seda veel kunagi kuulata, teeksin ma seda, peale selle inteka lugemist kindlasti.

PS
Loomulikult ei pidanud ma ka "targemaks saamise" all silmas, et intekas peaks kuidagi pedagoogiline olema (kuigi wikipedia link nagu väidaks vastupidist).

PPS
ei püüdnud seekord õelda, et delfi noortekas on üks igavane peldik (kuigi olen arvamusel, et seda see siiski on), vaid lihtsalt karjvale rumalusele tulebki vastata ise targemaks jäädes.

Rene13
10-12-2007
kell 14:38

Plusspunktid ka selle eest kui sealjuures suudetakse seda elegantselt ja vaimukalt teha, mingit ärapanemise metaliteeti justkui ei tabanud sealjuures.

Rene13
10-12-2007
kell 14:40

Nüüd kirjutasin veidi valesti. Mis näitab, et mul endal jääb igasugusest elegantsist kõvasti vajaka. Üks *sealjuures on ülearu.

anna-liisa
10-12-2007
kell 16:47

jah, Delfi Noortekas kirjutavad koolinoored koolinoortele, toimib samamoodi nagu koolileht pmst, aga on koolidevaheline. külastavad samas ka vanemad inimesed - lapsevanemad.

arvestades kirjutaja vanust, on minu meelest hästi tehtud intervjuu ja mõned küsimused on ka päris head. võrdluseks võin tuua mõne teise lehe Internetis, kus on teinekord suht samasuguste üldjoontes sisutute küsimustega intekaid üleval olnud :)

Madu
10-12-2007
kell 18:15

kui bänd nõustub ajakirjanikule (ehk mingile meediakanalile) intervjuud andma, siis ilmselt on tal selleks ka mingi ajend. pakun omalt poolt näiteks selliseid võimalikke eesmärke:
1. müüa rohkem plaate (turumajanduslik)
2. levitada oma sõnumit (poliitilisfilosoofilispedagoogiline)
3. saada rohkem naisi/mehi (sotsiaalpraktiline)
4. rõhutada oma ainu- ja erakordsust (ennastimetlev)
5. õigustada oma eksistentsi (virisev)
6. kaks tundi rääkida ja mitte midagi öelda (arnoldrüütellik)
7. intervjuud sooviva ajakirjaniku (kanali) vastu lahke olla, mis sellest, et see kanal endale mingit huvi ei paku (viisakas, kuid tihtipeale mittemidagiütlev)

Madu
10-12-2007
kell 18:16

1. ja 2. punkti alla käib tegelikult ka kontserdile meelitamine.

anna-liisa
10-12-2007
kell 18:26

aa - meenus veel üks seltskond Noorteka lugejaid, keda pole eraldi osanud sihtgrupiks pidada ja kelle olemasolust mul hakkab praegu alles aimdus tekkima: Rada kasutajad :P

HaraldHaak
10-12-2007
kell 18:40

"Eestima — tuhandete hobi¸urnalistide maa"

Ei, tegelikult mulle intervjuu meeldis. Isegi väga. Kiire ja tihe ja natuke piinlik nagu suguühe teismelisega. Ja ausalt, link oli kirss tordil!

Mulle, muide, üldse ei jäänud muljet, et bänd on ülbe. Tark küll; ise nii ei oskaks. Vähemalt mitte lambist. Keda huvitab hala teemal "Eestis kvaliteetrokiga raha ei teeni" või see, et stuudios tunneb klahvkanaine end kindlamini kui laval? Antud juhul mängis bänd huvitavat nimetut rolli; see roll tuleb igal lugejal enda jaoks lahti mõtestada. Ajud raksuvad üle vabariigi! (Okei, natuke oli see mäng ehk ka ühepoolse irooniatennise või ajakirjanikuga jojotamise moodi, aga ilmselgelt on see omane rollile, mille härrad on omandanud).

Mitte, et kõik see puutuks kuidagi artiklisse, mille kommentaariumis diskussioon käib. See on väga hea artikkel inimesele, kes tahab bändi kohta adekvaatset teavet, mitte kiiret ja huvitavat meelelahutust.

HaraldHaak
06-09-2012
kell 15:52

Kusagil, aga vist mitte siin teemas, käidi kunagi välja veksel, et Leech tänavu detsemri lõpu poole lavale astuvat. Kuidas selle on's? Tuleb jaht või ei tule?

PeZ
06-09-2012
kell 16:06

Oijumal, ei :)

aga kes tahab, siis viienda aasta täitumise puhul, on mul veel sada+ kujundusega plaati ja 500 kujunduseta plaati ära jagada :)

staertow
06-09-2012
kell 17:50

ivo lubas veel electro plaati ja asjad:)

Cyberbear
06-09-2012
kell 18:18

Kas tänapäeval ka selliseid bände on, kelle debüütalbumi tegemine on rohkem epic ja sündmus kui lõpuks album ise?