Wochtzchée – Diktüoneemakilt

Kirjutas priidik
20-06-2006

Wochtzchée – selle nime all tuli Eesti ühel omanäolisemal elektronmuusikul Taavi Tulevil hiljuti välja album "Diktüoneemakilt", mis sisaldab n-ö loodus-techno‘t. Manav rütm ja ambientsed, samas omamoodi eepilised kõlad, mis seda Ulmeplaatide väljaannet läbivad, tekitavad lähimaid paralleele ehk peagi Eestit külastava Biosphere’iga, samuti Plastikmani loominguga. Kuid peamiselt on kuulda üsnagi oma, teistest selgelt eristuvat joont, mis koos plaadi lakooniliselt mõjuva kujundusega loob rahuliku, ent kummastava atmosfääri – justkui eraldaks maasügavustes asuv kilt mingit varjatud kiirgust. Või toimuksid selles muusikas loodusetsüklitest mõjutatud riitused. Vaatame, mida räägib helide autor.

Wochtzchéel ilmus äsja album, "Diktüoneemakilt". Kas oskad kirjeldada oma teekonda selleni? Kuidas üldse leidsid muusika?

Muusika on minus kogu aeg olnud. Aga selle omaalgatusliku loomisega alustasin ma enamjaolt pärast üht black metal’i kontserti 2000. aastal Pärnus. Järgmisel päeval algasidki mu katsetused programmiga Soundclub. Algselt oli plaanis luua lugusid mõnele bändile, aga kuna bändimehi ei eksisteerinud, arendasin ma asja võimalikult palju omal käel edasi. Eksperimendid ulatusid karmikõlalisematest industriaalihakatistest koomiliste dialoogideni. Aeg on edasi läinud ning ka minu nägemus ja mõttemaailm võib-olla veidi muutunud. Sealjuures olen ma omandanud suuremaid oskusi ning tänu sellele suudan järjest enam luua just sellist muusikat, mida oma vaimusilmas olen ette kujutanud.

Mis tunde muusika loomine sulle annab?

Muusika loomine on midagi enamat, kui selle kuulamine. Mul on selle järgi vajadus ning arvan, et muusika loomine on minu jaoks hetkel lemmik-loominguviise. Loominguks pean ma kõiki häid ja realiseeritud mõtteid, olgu nad pildid või filosoofilised laused. Kuid eri loominguvormid käivad käsikäes. Võin vabalt väita, et mu filosoofia on minu muusikat kõige enam mõjutanud. Samas avardub filosoofiline nägemus maailmast muusikast aru saades väga palju.

See on sul tegelikult juba teine album (aga eelmine tuli välja Taavi Tulevi nime all). Mulle näib, et ehk kõige rohkem on sinu muusikas muutunud rütmi tähendus. Kas see võib nii olla?

Kõige rohkem on muutunud sõnum. Taavi Tulevi loomingu puhul on see siiani enamasti puudunud ja sama saab väita ka Wochtzchée kohta. Kuid seevastu on viimasel eesmärk, millest kuulaja peaks üsna ruttu isegi aru saama. Kui Taavi Tulevi loomingul oli peamiselt vaid esteetiline väärtus, siis Wochtzchéel on see puhtpraktiline. Rütmikäsitlus on kummalgi täiesti erinev. Tähtis ei ole rütm, vaid mõju, mida loo kulgemine avaldab kuulajale.

Samuti kõlab "Diktüoneemakilt" tervikuna märksa kõrvasõbralikumalt, kui "Televiisor on tuksis". Mis on selle põhjuseks?

Mitte millelgi pole põhjust, mida oleks vaja otsida. Iga asi on alati omal kohal, olenevalt ajast ja kohast.

pildid/1092_1.pngKogu sinu seniavaldatud kraam on valminud täiesti omal käel. Kas muusikalistes koostöödes osalemine üldse huvitab sind? On mõni plaanis või käsil?

Intervjueerijaga olen ma nii mõndagi koos muusikaliselt üritanud ja üritan veelgi. Tal on palju annet, kuid ettevõtlikkus pole just kiita. Nägin palju vaeva Barbarizi peatselt ilmuva albumi produtseerimisel. Vahel on väga põnev kellegagi koos midagi luua või kedagi kritiseerida, nii nagu minugi puhul on igasugune kriitika alati teretulnud.

Kas Wochtzchée jätkab esialgu praeguseks väljakujunenud rajal?

Iga rada algab ja lõpeb, kuid iga rada kulgeb erinevalt. Mõni on sirge, mõni kõver ja mõni üldse poolik. Mina hakkan alles esimese nõlvani jõudma.

Kuivõrd kursis hoiad end Eesti elektroonika-scene’iga ja mida sellest arvad? Oled olnud osa sellest hea mitu aastat, mis on vahepeal sinu ümber muutunud?

See on jälle üks nendest väga lollidest küsimustest …

Kuidas tundub Eesti alternatiivmuusika maastik tervikuna? On sul seal lemmikuid?

Mul on hea meel, et asi hakkab tasapisi mingit vormi võtma ja on seda juba üsnagi palju teinud. Muusikud ei ela enam kitsikuses (mina kaasa arvatud). Neil on paremad võimalused enda realiseerimiseks. Ma ei ole suvalise jamaga väga kursis, kuid mis puutub originaalsusesse, siis võib öelda, et meil on maailmale nii mõndagi pakkuda.

Kuidas sündis Wochtzchée sümbol – kolmhark?

Wochtzchée on ookeanide põhjas aega parajaks tegev kükloop, kes tuleb kord maailma valitsema, kui Poola hoovus on saabunud. Sarnaselt tema sõbrale Neptuunile omab ka Wochtzchée harki.

Mis teeb techno‘st techno ja mis imeasi on IDM?

Ma kuulen neid sõnu esimest korda, kuid kindlasti on techno midagi väga head, sest see sõna on kirjutatud ka mu mobiiltelefoni ekraanile. IDM – kuidas ma sellist kolmetähelist sõna üldse hääldama peaksin? Ma ei arva sellest suurt midagi.

Millisena näed enda kohta maailmas, ühiskonnas, muusikas?

Näen ikkagi seda, mis toimub minu ümber. Järelikult olen mina selle kõige keskel. Võib-olla peaksin sellele kuidagi teisiti vastama, aga ma ei näe sellel suurt mõtet.

Ärkad hommikul üles ja üheks päevaks on sul olemas piiramatud tehnilised, inim- ja muud ressursid muusika loomiseks. Kirjelda seda päeva.

Kõige tähtsam ressurss on aeg. Järelikult võiksin ma seda päeva detailselt kirjeldada senikaua, kuni kirjutada jaksaksin. Samas, kui see isegi juba nii täiuslik päev on, miks ma üldse midagi tegema peaksin?

Kas muusika (helide organiseeritud võnkumine) on rohkem keha või vaimu jaoks?

See on PA jaoks.

Viited:
http://taavi.kalale.ee/
http://www.ulmeplaadid.ee/

Veel artikleid