Fiedel: “Kunagi pidin tõestama, et olen “päris” techno DJ”

31-05-2019 | kirjutas: Tanel Mütt

Foto: Danny Croucher
Fiedel on Berliini üks hinnatuimaid diskoreid ning kultusklubi Berghain resident, kelle karjäär on kestnud nüüdseks juba üle 30 aasta. Tänu tema mitmekesisele maitsele ning kohati riskantsele valikule on ta liigutanud tantsupõrandaid ümber maailma. Diskor ja kultuurikorraldaja Tanel Mütt uuris, kuidas on Fiedel selles tööstuses nii kaua olnud ning miks. Täna esineb ta kohalikus technoklubis HALL, plaadifirma SEELEN. õhtu raames.

Oma esimese seose Janeini plaadifirmaga leidsid sa siis, kui andsid välja loo “Troll Bait” nende teisel kogumikul. Lisaks sellele oled sa korduvalt esinenud nende plaadifirma õhtutel. Mis tõmbab sind SEELEN.i ja seda ümbritseva grupi poole?

Jan ja mina kohtusime esimest korda Station Endloses mõned aastad tagasi, kui ta mind sinna mängima kutsus. Klappisime koheselt ja rääkisime sel õhtul palju. Alates sellest hetkest oleme kontakti hoidnud ning Jan rääkis üks hetk mulle plaadifirmast, mida ta plaanis alustada. Mulle meeldis esimese kogumiku idee: panna kokku muusikat kohalike artistide, kuid ka ennast tõestanud produtsentide arsenalist. Ei olnud võimalik vahet teha, kelle lugu oli milline. See oli techno, kuid samal ajal väga mitmekesine. Mulle meeldis nende muusikas ja pidudes leiduv pungifaktor ning austan asjaolu, et tegu on iseseisva plaadifirmaga. Teiseks kogumikuks panustasin omalt poolt loo “Troll Bait” ning tegin remixi JANEINi loole, mis peaks ilmuma üsna varsti.

Kas on ka teisi plaadifirmasid, pidusid või kollektiive keda sooviksid esile tõsta?

Plaadifirmade osas ütleksin Krill Records, Varvet, Blint ja Karapapak, mis on mulle värskete paladega viimasel ajal muljet avaldanud. Pidude osas soovitaksin Leckenit ja Wax Treatmentit Berliinis, Nails & Waxi New Yorgis ning Khidi klubi Tbilisis.

Kui ma õigesti mäletan, on sul ülikoolikraad teatri valdkonnas? Kas sa endiselt töötad sellel alal?

Jah, mäletad õigesti. Töö, mida ma teen koos Killasan Soundsystemiga, vajab just neid teadmisi, mida oma õpingute ajal omandasin. Varasemalt olen töötanud näiteks kaamera kinnituste tootearenduses ning disaini valdkonnas. Mul oli firma koos oma sõbraga just eelnevalt mainitu teostamiseks. Kuna turg oli väike, pidime firma ühel hetkel kinni panema. Ühtlasi töötasin ma sel ajal helioperaatorina filmide ja televisiooni produktsioonile, kuid lahkusin ning 2010. aastast olen keskendunud ainult oma karjäärile artistina.

Mis oli sinu motivatsioon selle õppimiseks?

Ma olen alati tahtnud ühendada kaht osa endast: artistilist ja tehnilist poolt. Sellest tulenevalt otsustasin harida end läbi selle mitmekesise õppekava (threatre and entertainment engineering - toim.). See andis mulle alusteadmised mehhaanilisest ja elektrilisest inseneeriast, mida saab rakendada näiteks ehituses, kuid ka stsenograafias, heli- ja valgusproduktsioonis. Vallates neid teadmisi ning olles ka ise artist, olin võimeline ühendama need kaks ala. Üksteise probleemide mõistmine on olnud murekohaks selles vallas algusest peale.



Valguse tähtsus on möödapääsmatu ükskõik mis peo puhul, sellest võib sõltuda ürituse edu või läbikukkumine. Kui võtta keskmine “techno” õhtu, kas on asju, mida sa näed, et promootorid justkui teevad valesti?

Ma olen sinuga täiesti nõus. Kui peo valguse eest vastutab korralik inimene, siis sa ei taju neid eraldiseisvalt, sest see käib muusikaga kaasas ning esitleb erinevaid tujusid muutudes peo flow’ga. Rahvas ei saa aru, miks pidu nii vägev on. Valgus, heli ja inimesed ühinevad terviklikuks ekstaatiliseks massiks. Mida promootorid valesti teevad, on liiga igavate lahenduste paigutamine automaatrežiimile või liialt suur valgusetendus, mis muutub õhtu staariks ja võtab rahva tähelepanu muusikalt ära. Kõik sõltub sellest, kas oled palganud motiveeritud ja inspireeritud töötaja. Osad neist teevad oma väikestes kabiinides suurepärast tööd!

Minu isiklikul hinnangul (ning ka teiste) oled sa kindlasti DJ, kelle kohta me saame öelda, et tegu on laiahaardelise diskoriga. Juba võrreldes sinu Berghaini mixi FACT magazine omaga ning olenemata sellest, kas see on olnud eesmärk või mitte, on see loonud sinust väga positiivse kuvandi. Samal ajal hästi paljud tõusuteel (kuid ka ennast tõestanud) DJd on raskustes kindla identiteedi loomisega. Kui üldsus brändib kedagi “techno” DJks, on see samaaegselt õnnistus ja needus. Kas see versatiilsus oli algusest peale või on see miski, mida sa oled väljendama hakanud peale edu saavutamist?

Juba mõnda aega olen oma haaret tagasi tõmmanud. Kunagi pidin tõestama, et olen “päris” techno DJ. Promootorid küsisid mult, mida ma mängin. Okei, ega nad päris seda ei küsinud, sest olin Berghaini resident algusest peale. Muidugi on internetis erinevad mixid, kuid päeva lõpuks olen ma DJ, kes on võimeline mängima erinevaid stiile ja nii olen teinud viimased 30 aastat. Kui vaadata praegust techno äri, siis ma ei tundu sobivat selle definitsiooni alla. Berghaini mixiga tahtsin näidata, et ka techno klubis on võimalik mitmekesiselt mängida. Inimestele meeldivad muutused stiilis, eriti kuna techno muusika tänapäeval võib olla väga hingetu ja monotoonne. Rahvale meeldib üllatuda electro biidi või vokaaliga loo peale. Just nii meeldib mulle ennast rahvale näidata.

Red Bull Music Academy intervjuus mainisid, et sina ja Erik (üks pool MMM-ist - toim.) tahtsite olla iseseisvad artistid. Paratamatult ei ole see kõigile võimalik, kui võtta arvesse ajapiiranguid, kapitali olemasolu ning teadmistepagasit. Kas te olite mingil hetkel oma karjääris ristteel, et annate leibelite survele alla, et lihtsalt mõni plaat välja anda?

Seda õnneks ei juhtunud ei minu ega meie produktsioonidega enda plaadifirmadel. Surve, mis tuleb seoses sisu ja ajapiirangutega tõuseb esile siis, kui töötad koos teiste plaadifirmadega. Kuna teised inimesed omavad firmat, siis määravad nemad eesmärgid ja visiooni sellest, mis tuleb välja ja millal – see on osa diilist. Teisest küljest tegelevad nad tootmisprotsesside, turundusega ning ühtlasi võtavad finantsriski. Teise plaadifirmaga tegutsedes tähendab see ka seda, et keegi austab muusikat, mis artistina toodad. Minu ja Eriku jaoks on loomevabaduse säilitamine kõige tähtsam.



Fiedelone on plaadifirma, mille sa alustasid soolomaterjali väljalaskmiseks. Mis on Fiedeltwo eesmärk?

Fiedeltwo on mõeldud koostööplatvormina erinevatel viisidel: koos lugude loomine, remixide tegemine, nende kallal töötamine helinduse või struktuuri osas, ideedevahetus või hoopis lugude panustamine mixi või kogumiku jaoks.

2018. aastal ilmus kolmas Fiedeltwo plaat “Appendix Double Mixpack E.P”. Kas on ka teisi plaane Fiedeltwo jaoks?

Mõned ideed Fiedeltwo jaoks on, kuid kindel kava puudub, kui see on see, mis sa küsid. Küll aga töötan ühe uue seeria kallal, mis on pühendunud vinüüli-DJdele. Selektsioon tantsupõranda palasid klassikalise duubel-A poole formaadis korraliku 45 lõikega (45 rpm kiirus vinüülimängijatel - toim.). Mind hakkasid häirima ostetud plaadid, mille ühele poolele üritati pigistada kaks 8-minutilist lugu. Neid on klubis keeruline mängida, kuna lugu ei saa lõikemeetodite ja ruumipuuduse tõttu olla piisavalt vali. See võib tekitada järelkaja ning need vinüülid ei suuda võistelda võimsate digitaalformaadis lugudega. Ma alustan tootmist varsti, seega äkki saad peale suve kuulda, millele see asi keskendub. Üldiselt meeldib mulle alustada suhtlust artistidega ning koguda kokku lugusid, nagu tegin Berghain mixi puhul.

Lõpetuseks, mis on olnud 2019. aasta parim moment?

Praeguseks on olnud kaks kõrghetke. Esimene oli mu väike Lõuna-Ameerika tuur märtsis, mis viis mind võrratutesse kohtadesse Santiago de Chiles, Bogotás ning Buenos Aireses. See oli mu esimene kord selles maailma osas ning olen sügavalt puudutatud nende inimeste südamlikkusest. Teine moment oli ühes tantsuetenduses osalemine, mida juhtis koreograaf Frederic Gies. Etenduse pealkiri oli “Queens of the Fauns” ning koostasin sellele muusika ja esitasin live kava. Seda inspireeris 1912. aasta tantsuetendus "L'Après-midi d'un faune" Vaslav Nijinskilt ning muusika oli Claude Debussylt. Justkui kogemata olid kõik osalejad (artistid/lavalolijad) dekontsrueerinud enda osa iseseisvalt ja loonud publikule imelise ja sürreaalse kogemuse nii valguse, heli ja tantsuga.

Aitäh küsimuste eest!

Aitäh sulle, väga inspireeriv vestlus.

Peole saad end osalejaks märkida ning sündmuse kohta lisaks uurida Facebookis.

Tanel Mütt
Tanel on Apareivi ning peosarjade KTRL ja Filth korraldaja, lisaks muidugi ise DJ.

Vaata selle autori kõiki artikleid »