VJ Tencu: Animeerib, lavastab, eksperimenteerib

Kirjutas Minna Sild
24-09-2014

Kaader visuaalidestKaader visuaalidest
Sügisjazzi raames astub 19. oktoobril üles ansambel MiaMee, kes on kontserdikogemuse rikastamiseks endaga lavale kutsunud visuaalimeister VJ Tencu. Kes on Tencu, kuidas toimub visuaalide loomine ja koostöö muusikutega, uuris Jazzkaare veebireporter Minna Sild.

Kes on VJ Tencu? Kuidas sai Andres Tenusaarest VJ Tencu?
Ma ei oska ennast täpselt määratleda, kuhu kuulun ja kuidas täpselt olen kujunenud, kuna kujunemisprotsess alles käib ja pole põhjust olnud tagasi vaadata mis, miks ja kuidas. Tean vaid seda, et tegelen üldistades animatsiooniga. Animeerin, lavastan, eksperimenteerin (ideede ja tehnikatega). Kõiki neid kolme komponenti saab edukalt kasutada ka VJ-tööd tehes.

Kuidas näeb välja ühe VJ tööpäev (kui keskmist tööpäeva üldse võimalik kirjeldada on)? Mida see amet endast kujutab?
Minul VJ-tööpäeva kui sellist ei eksisteeri, teen erinevaid projekte läbisegi. Kontsertide videolahenduse materjal tekib üldjuhul mingite ideedega ja tehnikatega eksperimenteerides, kuna VJna saan kõige rohkem katsetada ja leiutada sõltudes ainult muusikast. Tekivad ideed, mida ette juhtuval võimalusel proovin animeerida või filmida. Katsetades erinevate animatsioonitehnikatega tekivad mõnikord klipid justkui iseenesest. Müstika. Klippide tegemine on aga VJ-töö eeltöö. Sellele järgnev etapp käib juba koos muusikutega ühes ruumis, kui reaalajas monteerin oma klipid üheks tervikuks elava muusikaga.

Mis on VJ-ks olemise lemmikosad sinu jaoks? Kas on ka miinuskülgi ning ehk oled nõus mõnda jagama?
Sõltumatus. Saan teha täpselt seda, mida ise tahan. Miinuseks ehk see, et see pole just eriti tasustatud töö.

Kuidas sünnivad visuaalid muusika jaoks, milline on loominguline protsess ja koostöö muusikutega? Kui palju on eeltööd ja mis sünnib kontserdil kohapeal?
See on väga isiklik ja peamiselt tunnetuslik protsess. Püüan tihti kirjeldada visuaalidega seda emotsiooni, mis lugu kuulates tekib, mitte alati lähtuda sõnadest. Kui muusikuil on esitamiseks väga konkreetsed lood, siis piisab ka salvestatud muusikapalast, et saaksin visuaale enne kontserti ette valmistada. Kui aga on improvisatsiooniga tegemist, siis pean ühes ruumis heliloojatega kuulma ja nägema(!) kuidas heli välja pigistatakse. Mõnikord olen siis visuaale otse laval erinevate liikuvate tahkete ja vedelate materjalidega laivis teinud.

Oled teinud üle 10 aasta koostööd paljude Eesti- ja välismaiste muusikutega, millised on meeldejäävamad projektid olnud?
Mulle väga meeldib koostöö Taavi Kerikmäe ja tema improvisatsiooniliste helimaastikega. Enamikega, kelle muusikaga olen kokku puutunud, on ainult positiivsed mälestused ja enamusega olen nõus ka edaspidi koostööd tegema.
Kaader visuaalidestKaader visuaalidest
Kas on juhtunud ka, et miski läheb laivis väga viltu? Ehk võiksid kirjeldada mõnda lõbusamat äpardust.
Äpardused pole kunagi lõbusad. Mõnikord veab tehnika alt. Kui lauljal laval mikrofon ei tööta, siis teoreetiliselt saab ta ka ilma mikrofonita laulda. Kui aga VJ-l peaks projektor või arvuti lakkama töötamast, siis on ekraan lihtsalt pime. Loomulikult on ka pisemaid probleeme esinenud, kuid olen ikkagi kuidagi välja rabelenud. Näiteks kord suutis üks tundmatu publikust oma joogi mu arvuti peale valada ja oli tükk tegemist kuivatamisega, laivi ajal pooled klahvid ei töötanud – no see pole eriti lõbus juhtum.

Mida tähendab, et visuaalid on 100% sinu enda poolt tehtud?
Seda tähendabki, et erinevalt paljudest (mitte kõikidest!) VJ-dest, teen oma klipid, mida näitan, ise nullist valmis. Mingi hulk VJ-sid kasutab aga võõrast materjali filmidest või mujalt; või siis on klippe võimalik ka ametlikult osta.

Sinu käe läbi sünnivad filmid, animatsioonid, visuaalid muusika taustaks, videolahendused teatri- ja tantsuetenduste jaoks – kuivõrd visuaalide loomine erinevates valdkondades üksteisest erineb ja mida sulle kõige rohkem teha meeldib?
Filmi puhul peab kõik olema sekundi ja sendi pealt ette planeeritud, samas kui VJ-töö on hoopis väga spontaanne ja intuitiivne. Erinevaid tehnikaid saab nii siin kui seal kasutada. Kuna osad projektid on nii mahukad, mida pole üksinda mõtet teha, siis naudin väga ka koostööd teistega, nii Nukufilmis animeerides ja lavastades, kui ka teistes stuudiotes, teatrites ja mujal. Väga meeldib osaleda tantsuetenduste tegemisel, kuna seal on suur rõhk keha liikumisel, mis on sama tunnetuslik protsess kui animatsiooni tegemine.

Kuidas sündis koostööprojekt MiaMeega ja mida võime kontserdil näha?
Väga lihtne, Taavi Kerikmäe, kellega olen eelnevalt palju koostööd teinud, kutsus osalema. Loodan väga, et publik saab kuulda animatsiooni ja näha muusikat.

Millised on valdkonnad/projektid, kuhu tahaksid veel panustada/kaasa lüüa? Milliseid väljakutseid oma VJ karjäärilt veel ootad?
Pigem tahan endiselt jätkata animatsioonimaastikul, kuid vaikselt piilun ka filmimaastiku suunas. Helimaastikud on mind alati huvitanud.

MiaMee kontsert toimub Sügisjazzi raames 19. oktoobril kl 17 Kumu auditooriumis.
MiaMees on: Liina Saar, Taavi Kerikmäe, Mart Soo, Ahto Abner, Anni Elif Egeciohlu.

Veel artikleid